Fiat 500L Living: Dette startet som en bitte liten småbil
Nå har den plass til en stor familie.
Fiat 500L har akkurat kommet til Norge – og er en bil Fiat-forhandlerne har gledet seg til lenge.
Den markerer starten på at Fiat 500 ikke bare er en småbil, men nå skal bli en hel modellserie. 500L er en kompakt stasjonsvogn/ liten flerbruksbil.
XL-versjon
Nå har Fiat akkurat sendt ut bilder av enda en modell, nemlig 500L Living.
Her handler det om en XL-versjon av 500 L og en bil som bør kunne appellere til en stor kjøpegruppe: De som trenger mange seter og god plass, men som ikke ønsker å kjøre rundt i en altfor stor bil.
LES OGSÅ: Her kommer en prisbombe for familien
Blitt sjuseter
Living-utgaven er strukket 20 centimeter i lengden i forhold til 500. Og de centimeterne brukes effektivt.
Nå har det nemlig blitt plass til to ekstra bakseter som kan felles ned i ryggen når de ikke er i bruk. Og vips – er dette blitt en sjuseter.
LES OGSÅ: Smart bil – men ble ingen suksess
Best for barn
Fiat kaller den selv en 5+2-seter, og indikerer med det at de to bakerste setene er ment som ekstraseter.
Det fenomenet kjenner vi også fra flere av konkurrentene i denne klassen. Setene fungerer best for barn, mens voksne nok ikke trives særlig godt annet enn på småturer. Men i praktisk bruksverdi kan dette være gull verdt.
Digert bagasjerom
Med de to bakerste setene nedfelt, sluker bagasjerommet imponerende 638 liter. Med det matcher 500 L Living de største stasjonsvognende på markedet.
Når alle baksetene er i bruk, blir det naturligvis mer begrenset. Da er nok ikke dette noe å dra på langtur med hvis du har bilen full av passasjerer.
LES OGSÅ: Hvilken stasjonsvogn har størst bagasjerom
Kommer på seksårsdagen
Fiat legger vekt på at kjøperne skal kunne skreddersy bilen sin mest mulig. 500 L Living kommer i to utstyrsnivået, seks forskjellige farger i interiøret og hele 19 forskjellige eksteriørfarger.
Bilen skal offisielt debutere i juli, på seksårsdagen til nye 500. Den kom nemlig på markedet første gang i 2007 og har blitt en stor retro-suksess for Fiat.
LES OGSÅ: Retro-suksessen blir stasjonsvogn:
LES OGSÅ: Denne bilen går på kaffe