Fisker Karma: Tør du å kjøpe denne?

Miljøvennlig, eksklusiv og en av de aller tøffeste på markedet - men ...

For ett år siden var dette noe av det hotteste i bilverden. Siden har det skjedd mye   og nå er det neppe lett å omsette luksus  og miljøbilen Fisker Karma.
For ett år siden var dette noe av det hotteste i bilverden. Siden har det skjedd mye og nå er det neppe lett å omsette luksus og miljøbilen Fisker Karma.

Fisker Karma ville gi kundene sine det beste av flere verdener: Et fantastisk rått utseende og heftige ytelser, kombinert med miljøvennlig produksjon og drivlinje.

Tanken er rett og slett inderlig god - og i starten så det også svært lyst ut. Fisker Karma, til tross for et ukjent og heller merkelig navn, ble hot fra dag én.

Men det har skjedd mye siden den tid.

Luksusbileventyret Fisker Karma stoppet etter bare rundt 2000 biler. Nå jobbes det intenst med å unngå konkurs - kanskje havner selskapet nå på tyske hender.
Luksusbileventyret Fisker Karma stoppet etter bare rundt 2000 biler. Nå jobbes det intenst med å unngå konkurs - kanskje havner selskapet nå på tyske hender.

Ikke lettsolgte

Nå ligger det tre Fisker Karma til salgs på bruktbilmarkedet i Norge - alle med startpriser på godt over millionen.

Den dyreste har en prisantydning på 1,295 millioner kroner - den billigste 1,180 millioner.

Her står nok neppe kundene i kø - og det er ikke prislappen i seg selv som er det største problemet.

Klikk her for å se annonsene

Motgang på motgang

2013 - er nemlig i sannhet blitt et ulykkens tall for Fisker-konsernet.

Den ene nedturen etter den andre har fulgt - med oppsigelser, trøbbel med lånet til Department of Energy, ingen modeller som kan selges og gründerens avgang. Akkurat nå henger framtiden i en svært tynn tråd.

Fisker rakk å produsere rundt 2000 modeller av debutmodellen Karma. Men mange av disse gikk tapt under flommen i USA i fjor høst - så her snakker vi en virkelig sjelden modell.

Fisker Karma fikk mye skryt for designet, noen eksemplarer kom også til Norge. De er nok mildt sagt ikke lette å omsette så lenge situasjonen rundt selskapet er så uavklart som nå.
Fisker Karma fikk mye skryt for designet, noen eksemplarer kom også til Norge. De er nok mildt sagt ikke lette å omsette så lenge situasjonen rundt selskapet er så uavklart som nå.

LES OGSÅ: Pendlerbil: Dette er tre smarte alternativer

Samlerobjekt

Om det skulle bli endelig kroken på døra, slik det ser ut nå, vil i beste fall Karmaene som har rukket å forlate produksjonsbåndet bli et slags samlerobjekt.

Men lett å eie blir de ikke. Ingen forhandlernettverk, ingen som er spesialisert på å ta servicer på den svært avanserte hybriden - og en deletilgang som virkelig savner sidestykke - i negativ forstand.

LES OGSÅ: BMW 5 Active Hybrid: Politisk korrekt, selv med 340 hk

Design som snur hoder

Karma har to elmotorer og en bensinmotor - sistnevnte er en 2-liters Ecotec turbomotor på 210 hk. Totalt snakker vi i overkant av 400 hestekrefter. Det gir en toppfart på rundt 200 km/t - og 0-100 km/t på seks sekunder.

Kjøreegenskapene er imponerende. Lavt tyngdepunkt er med på å gi en følelse av at du ligger klistret til veien.

Og det ekstravagante designet får utstillingsdokkene i butikkvinduet til å snu seg når du kjører forbi.

LES OGSÅ: Fisker Karma: Folk stopper opp og glaner åpenlyst

Liten plass

Interiøret på Fisker Karma er minst like spektakulært som eksteriøret.
Interiøret på Fisker Karma er minst like spektakulært som eksteriøret.

Men til tross for at den er neste fem meter lang og over to meter bred, er plassen svært begrenset. Siden det er en hybrid, tar både batterier, to elmotorer og en bensinmotor mye plass.

I tillegg er ikke designet laget med det for øyet å utnytte plassen best mulig. Resultatet er at kupeen er trang, det er bare to sitteplasser i baksetet, bagasjerommet lite (195 liter!) og takhøyden heller sparsommelig.

Første gang Fisker Karma ble vist i Norge var på Broom-festivalen!

Dyr

Men det største problemet med bilen her hjemme i Norge, er at hybrid drivlinje ikke oppnår noen store avgiftsletter. Det er heller ingen insentiver a' la det du får med en elbil.

Resultatet er at prisen i Norge startet på 1,3 millioner kroner da den var ny.

Spørsmålet er om noen nå tør i punge ut pengene for en bil hvis framtid i beste fall er usikker.

Det eneste vi kan si er at konklusjonen etter vår testperiode var følgende: Dette er en aldeles herlig bil!

Bruk kommentarfeltet: Hva synes du om Fisker Karma?

Her kan du lese hele testen vår av denne bilen