Hengerfeste er smart - men sannelig kan det koste også.
Hengerfeste er smart - men sannelig kan det koste også.

Hengerfeste: Tenk deg om før du monterer selv

Det kan nemlig gi deg både problemer og utgifter i etterkant.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Tenkte på å montere hengerfeste på konas bil, men det ble litt bakoversveis da jeg fikk høre at det koster rundt 14.000 kroner.

Har etterpå googlet litt på nettet og ser at jeg kan få tak i selve hengerfestet og det som følger med til rundt 3.000 kroner, da ser det i alle fall komplett ut. Jeg ringte tilbake til forhandler og fortalte dette, men de frarådet meg sterkt å gjøre jobben selv, fordi de mente jeg kunne komme til å ødelegge elektronikk og andre ting.

Er det bare noe de sier for å kunne forsvare den veldig høye prisen, eller er det noe i det? Jeg regner meg selv som ganske bilkyndig og har gjort mye selv på bilene mine i alle år.

Benny svarer:

Hei du! Hengerfester og hvorfor det er blitt så kostbart å få dem montert, er noe jeg får spørsmål om ganske ofte. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før du fikk hengerfeste ferdig på bilen for noen tusenlapper. Men slik er det nok ikke lenger.

Også på hengerfeste-fronten har det skjedd mye de siste årene. Før i ”gamle dager”, strakk vi bare ledningene opp til baklyktene og ”tyvkoblet” til ledningene der.

Nå er det ofte kabelsett som skal strekkes til sikringsboks og bremselysbryter. Dette kan være mye jobb og koster dermed mye i montering. Noe av grunnen er at elektronikken i dagens moderne biler ikke skjønner hva som skjer om man gjør det på gamlemåten, med lysende varsellamper etc. som følge.

Med deler, arbeid, moms og verkstedmateriell – så blir det fort penger av dette. 14.000 kroner er faktisk langt fra det verste eksemplet jeg har hørt, på mange biler koster det enda mer.


LES OGSÅ: Dette kan du fikse selv på bilen din


Skrekkhistorier

Når det gjelder å gjøre jobben selv må jeg si at jeg er svært skeptisk i utgangspunktet, særlig hvis det her er snakk om en relativt ny bil.

Da risikerer du trøbbel, ikke minst med elektronikken. I beste fall er det ganske kjedelig, i verste fall risikerer du å gjøre noe som kan gi ringvirkninger og skade andre komponenter i bilen.

Jeg har hørt en del skrekkhistorier fra folk som har gjort dette selv, uten å helt vite hva de driver med. Etterpå begynner bilen å oppføre seg merkelig, startproblemer kan være en uønsket bieffekt – og du risikerer å ende opp med både kostbar feilsøking og reparasjoner i etterkant.

Derfor vil jeg råde deg til å bruke et verksted som vet hva de driver med og som du også kan komme tilbake til, hvis noe skulle dukke opp i etterkant.

Det kan godt være at prisene for selve jobben varierer ganske mye, derfor kan det være svært godt betalt å ta noen telefoner til flere aktører og be om pris før du bestemmer deg.

Lykke til – håper du får gjort dette til OK pris.





LES OGSÅ: Stadig flere sliter med navigasjonen







Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Skifte eksosanlegg – slik gjør du det selv


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: