Dette er MG3   den andre bilen ut i MGs comeback forsøk. Den er på størrelse med  Ford Fiesta, men skal selges en god del rimeligere enn denne.
Dette er MG3 den andre bilen ut i MGs comeback forsøk. Den er på størrelse med Ford Fiesta, men skal selges en god del rimeligere enn denne.

MG 3: Prøver seg på comeback med billigbil

Navnet er det i alle fall ingenting i veien med.

MG er et navn som klinger godt i svært mange bilinteresserte ører.

Her handler det om klassiske britiske sportsbiler – og rike tradisjoner gjennom flere tiår.

Hovedkvarter i Birmingham

Men tilværelsen har mildt sagt ikke alltid vært like rosenrød for MG.

De ble med i dragsuget da Rover gikk over ende i konkurs for noen år siden – og etter mye fram og tilbake endte merkevaren MG til slutt i Kina.

Nå eies de av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) – men har også etablert seg i England igjen. MG Motor UK har hovedkvarter i Birmingham og setter nå sammen biler i den gamle Rover-fabrikken i Longbridge.

LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs

Slitt med salget

Herfra kommer mellomklassebilen MG6, som har vært solgt i det britiske markedet en tid.

MG har imidlertid slitt med salget i en svært tøff klasse. Bilen har fått litt blandet kritikk, og mange er nok også skeptiske til en MG som kommer fra Kina.

Lyst på sjelden bruktbil? Ta en titt på denne!

Spydspiss for Kina-biler

Men det skal ikke stoppe der. SAIC har store ambisjoner for merket og har en rekke ganger signalisert at de ønsker å ta vare på både tradisjoner og merkevare – og bygge MG opp til en suksess også i Europa.

Slik sett kan dette bli en spydspiss for Kina-biler i vår del av verden – hvis de lykkes. MG har blant annet en SUV på gang, men først er det klart for småbilen MG 3.

Europa-utgave

Den kan komme til å bli svært viktig for MG. 3 selges allerede i Kina, men MG har utviklet en egen Europa-tilpasset utgave som ble vist første gang på bilutstillingen i Shanghai i april.

Her er det snakk om litt mer sporty styling innvendig, samtidig som materialkvalitet og finish på interiøret skal være oppgradert og mer i tråd med europeisk smak.

LES OGSÅ: Denne MG-en er morsom – men er det smart kjøp?

Prises lavt

MG skal ha store ambisjoner for salget og har priset bilen svært konkurransedyktig. I Storbritannia vil nyprisen ligge på under 90.000 kroner.

MG skal tilby flere utstyrspakker og ikke minst muligheten til å skreddersy bilen på svært mange måter. Det er blant annet snakk om ti forskjellige farger – og en rekke forskjellige stylingelementer.

Ser på Mini

Slik sett er det nok ikke helt feil å anta at MG har studert suksessen til Mini nøye – og kopiert flere av de grepene BMW har gjort der etter at de overtok Mini.

MG 3 blir imidlertid en mye rimeligere bil – samtidig som den er en god del større.

Fiesta-størrelse

Den kommer kun som femdørs i starten, og er på størrelse med en Ford Fiesta.

Under panseret finner vi en 1,5-liters bensinmotor på 104 hestekrefter, dette er også eneste motoralternativ. I starten er det kun snakk om høyrerattede biler for det britiske markedet.

LES OGSÅ: Dette er faktisk en av verdens mest solgte biler

MG 3 er en kompakt bil på størrelse med Ford Fiesta - men MG priser den på linje med biler en klasse under.
MG 3 er en kompakt bil på størrelse med Ford Fiesta - men MG priser den på linje med biler en klasse under.

LES OGSÅ: En Mercedes – bare for Kina.