Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er slutt på den tiden da SUV måtte være diger, vulgær og bensintørst. Selv om de også fortsatt finnes, så er de for en utdøende rase å regne. Trenden har nemlig i flere år gått bort fra dette.

Biler som Mazda CX-5, Toyota RAV4, VW Tiguan og andre i den størrelsen er det som dominerer nå.

Premium

Også de litt mer eksklusive variantene som BMW X3 / X1, Volvo XC60 og Audi Q5 / Q3 selger bedre enn sine større søsken.

Det japanske premiummerket Lexus har gjennom mange år hatt suksess med sine RX-modeller, men også de har behov for en litt mindre SUV for å møte den økte konkurransen.

Test Lexus GS 450h: Bilen konkurrentene bør frykte

Dobbelt Hybrid

Det har de tenkt å løse på en litt snedig måte. De skal nemlig komme med en bil som ikke bare er en hybrid, men faktisk en dobbelt -hybrid! Da snakker vi ikke bare om drivlinjen. Vi snakker også om selve plattformen.

Lexus er det enesete bilmerket som har en full hybrid-modellseire. Det har de tenkt å fortsette med. Derfor kan ikke en ny og mindre SUV utelukkende bygge på Toyota RAV4-plattformen, som hadde vært naturlig. Den leveres nemlig ikke som hybrid. Etter det vi erfarer finnes det heller ikke planer om det på generasjonen som nettopp har blitt lansert.

Lexus RX400h: Er dette verdens beste brukt-SUV?

Testkjøres

I stedet kloner Lexus plattformen fra den nye Lexus IS 300h og Toyota RAV4. Dermed får de både firehjulstrekk og en hybrid-drivlinje. Samt at de sparer penger på utviklingen.

Bensinmotoren vil dermed være den nye 2,5-literen med fire sylindere som får drahjelp av en elektromotor ved behov. Samlet effekt er forventet å ligge på ca. 200 hk, og som sine andre Lexus -søsken vil utslippsnivået være lavt og utstyrsgraden og driftssikkerheten ikke bare høy, men svært høy.

De første bilene er allerede under testing. Da forkledt som "forvokste" Lexus CT 200h og kamuflerte Toyota RAV4. Noe som er ganske vanlige grep når bilfabrikkene vil teste noe som er hemmelig ennå



Som 2015-modell?

Bilen skal etter det vi erfarer vises – som konsept – på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, men produksjonsmodellen vil være klar om et års tid eller deromkring. Da kanskje som 2015-modell.

Det er selvfølgelig altfor tidlig å si noen om priser enda, men om vi skal gjette så er noe rundt 500.000 kroner et realistisk startpris-tall her.



Les vårt førsteinntrykk av helt nye Lexus IS 300h her: