Etter 44 års hvile er den vakre sportsbilen atter ute i dagslys.  Og den er til salgs. (Foto: eBay)
Etter 44 års hvile er den vakre sportsbilen atter ute i dagslys. Og den er til salgs. (Foto: eBay)

Mercedes 190 SL: Klassikeren utløste budkrig

Sto ubrukt i 44 år før noen forbarmet seg over den.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nei, man er ikke garantert et liv i lykke, selv om man er født vakker. Det gjelder ikke bare mennesker, men også biler.

Denne vakre Mercedes-klassikeren – nærmere bestemt en 1956-modell 190 SL cabriolet – har stått parkert og ubrukt siden 1969. I hele 44 år! Hvorfor vet vi ikke.

Selges etter 44 år hvile

Men til slutt var det altså noen som forbarmet seg over den - og la den ut til salg på den amerikanske auksjonssiden eBay.

En god del både jobb og penger kreves for at denne atter skal oppnå fordums glans. (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Som det framgår av bildene er bilen som et objekt å betrakte. Men et ganske godt og rimelig komplett sådan, selv noen av deler har forsvunnet i løpet av 44 års stillstand.

190 SL ble produsert som et billigere alternativ til 300 SL – den med måkevingedørene – mellom 1955 og 1963. Og den er forlengst blitt en klassiker.

Mercedes 300 SL: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk

Tidlig og spesiell

Bilen har mye av de samme elegante designelementene og fantes i to utgaver. Enten som soft-top cabriolet eller med avtakbar hardtop.

At dette er en tidlig modell gjør den spesiell, den har endel unike detaljer å by på. Slik som at den mangler klokke og hanskerom, at man betjener blinklysene med hornringen i rattet, for å nevne noe.

Å si at denne er patinert er vel ikke akkurat å ta i. Legg også merke til grillens liket ril dagens SL. (Foto: eBay)

Aston Martin: Unik luksusbil funnet på låve

Men at bilen har levd et aktivt liv – så lenge det varte - er det ingen tvil om. Blant annet ble motoren skiftet allerede i 1962 og det er derfor ikke originalmaskinen man finner bak den velkjente Mercedes-grillen. Det originale vanntemperatur-instrumentet har også måttet vike plassen for et nyere, mens en ikke helt strøken reparasjon av bakskjermen også følger med på kjøpet, sammen med noen mindre bulker.

Rust, men ikke mye

Til gjengjeld finnes er alle vinduer intakte, uten skader av noe slag, det samme er låser, nøkler, jekk, reservehjul, originalverktøy etc.

Gamle Mercedeser ruster. Ofte mye. Også denne bærer helt klart preg av tidens tann i så måte, men den er definitivt ikke blant de verste vi har sett. Både forskjermene rundt frontlyktene og jekkfester er intakte. Det er et godt tegn. Mye av det man ser, skal kun være ganske ufarlig overflaterust, ifølge selger.

Også interiøret trenger en skikkelig gjennomgang, da det originale svarte skinninteriøret er ødelagt.

Tørst motor

Motoren sies det lite om, men etter en pause 44 år er det vel heller ikke unaturlig at også denne trenger en overhaling. Den er forresten en 1,9-liter på 105 hk / 145 Nm, som fôres med bensin gjennom to Solex-forgassere. Nok til å gi den snertne bilen en toppfart på hele 171 km/t. Det var heftig det, midt på 50-tallet.

Heftig var også bensinforbruket – sett med dagens øyne. Kjørte man pent rant det igjennom 1,25 liter pr. mil.

Les vår test av Mercedes SLS AMG her:

Mange bud

At en Mercedes av dette kalibret for lengst er et bilikon er det liten tvil om. Det speilet også antall budgiver og til slutt prisen.

Hele 25 bud kom inn - og den endte til slutt på 32.100 dollar, eller rundt 180.000 kroner. Det aner oss at sluttsummen når den er ferdig restaurert vil være betydelig høyere enn dette.

Det borger imidlertid godt for bilen som da etter alt å dømme vil få en nye eier i nær framtid.

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

Bortsett i fra at interiøret her er rødt, så er det vel omtent slik den vil se ut igjen når den vekkes fra Tornerose-søvnen. Vakker?

Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?