Mercedes 190 SL: Klassikeren utløste budkrig
Sto ubrukt i 44 år før noen forbarmet seg over den.
Nei, man er ikke garantert et liv i lykke, selv om man er født vakker. Det gjelder ikke bare mennesker, men også biler.
Denne vakre Mercedes-klassikeren – nærmere bestemt en 1956-modell 190 SL cabriolet – har stått parkert og ubrukt siden 1969. I hele 44 år! Hvorfor vet vi ikke.
Selges etter 44 år hvile
Men til slutt var det altså noen som forbarmet seg over den - og la den ut til salg på den amerikanske auksjonssiden eBay.
Se
hele annonsen her:
Som det framgår av bildene er bilen som et objekt å betrakte. Men et ganske godt og rimelig komplett sådan, selv noen av deler har forsvunnet i løpet av 44 års stillstand.
190 SL ble produsert
som et billigere alternativ til 300 SL – den med måkevingedørene – mellom
1955 og 1963. Og den er forlengst blitt en klassiker.
Mercedes
300 SL: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk
Tidlig og spesiell
Bilen har mye av de samme elegante designelementene og fantes i to utgaver. Enten som soft-top cabriolet eller med avtakbar hardtop.
At dette er en tidlig modell gjør den spesiell, den har endel unike detaljer å by på. Slik som at den mangler klokke og hanskerom, at man betjener blinklysene med hornringen i rattet, for å nevne noe.
Aston Martin:
Unik luksusbil funnet på låve
Men at bilen har levd et aktivt liv – så lenge det varte - er det ingen tvil om. Blant annet ble motoren skiftet allerede i 1962 og det er derfor ikke originalmaskinen man finner bak den velkjente Mercedes-grillen. Det originale vanntemperatur-instrumentet har også måttet vike plassen for et nyere, mens en ikke helt strøken reparasjon av bakskjermen også følger med på kjøpet, sammen med noen mindre bulker.
Rust, men ikke mye
Til gjengjeld finnes er alle vinduer intakte, uten skader av noe slag, det samme er låser, nøkler, jekk, reservehjul, originalverktøy etc.
Gamle Mercedeser ruster. Ofte mye. Også denne bærer helt klart preg av tidens tann i så måte, men den er definitivt ikke blant de verste vi har sett. Både forskjermene rundt frontlyktene og jekkfester er intakte. Det er et godt tegn. Mye av det man ser, skal kun være ganske ufarlig overflaterust, ifølge selger.
Også interiøret trenger en skikkelig gjennomgang, da det originale svarte skinninteriøret er ødelagt.
Tørst motor
Motoren sies det lite om, men etter en pause 44 år er det vel heller ikke unaturlig at også denne trenger en overhaling. Den er forresten en 1,9-liter på 105 hk / 145 Nm, som fôres med bensin gjennom to Solex-forgassere. Nok til å gi den snertne bilen en toppfart på hele 171 km/t. Det var heftig det, midt på 50-tallet.
Heftig var også bensinforbruket – sett med dagens øyne. Kjørte
man pent rant det igjennom 1,25 liter pr. mil.
Les vår
test av Mercedes SLS AMG her:
Mange bud
At en Mercedes av dette kalibret for lengst er et bilikon er det liten tvil om. Det speilet også antall budgiver og til slutt prisen.
Hele 25 bud kom inn - og den endte til slutt på 32.100 dollar, eller rundt 180.000 kroner. Det aner oss at sluttsummen når den er ferdig restaurert vil være betydelig høyere enn dette.
Det borger imidlertid godt for bilen som da etter alt å dømme vil få en nye eier i nær framtid.
Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!
Gammel
luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?