Når bremsene faktisk fungerer mener jeg det burde være en kategori I-feil. Hvis Vegdirektoratet derimot mener det betyr at bremsene ikke fungerer, kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle vært en kategori III-feil, sier Alf Isaksen. (Foto: Torgrim Rath Olsen, nordlys.no/ANB)
Når bremsene faktisk fungerer mener jeg det burde være en kategori I-feil. Hvis Vegdirektoratet derimot mener det betyr at bremsene ikke fungerer, kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle vært en kategori III-feil, sier Alf Isaksen. (Foto: Torgrim Rath Olsen, nordlys.no/ANB)

Sparte 15.000 på EU-kontroll

Alf Isaksen tok en lønnsom telefon til Vegdirektoratet da bilen fikk bremsefeil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da ABS-lampen lyste i dashbordet kjørte Alf Isaksen fra Tromsdalen pliktskyldig til verkstedet med sin Honda Civic.

Der konstaterte de at ABS-elektronikken ikke kunne reddes, og måtte byttes ut. ABS (blokkeringsfrie bremser) sørger for at hjulet ikke låser seg under oppbremsing slik at kjøretøyet kan styres også under nødbremsing og har de siste tre tiårene vært standard på alle bilmodeller.

- Det er kostbare saker. Bytting av ABS koster fra 15.000 kroner, sier Isaksen til nordlys.no.

Bremset like godt

Hjemme har han to biler. Begge har nå feil på ABS-systemene. Men han oppdaget at bremsene fungerte like godt både med og uten ABS.

- Det ruller jo også mange eldre biler uten ABS som er godkjent.

Isaksen kontaktet Vegdirektoratet.

- Der ble det litt frem og tilbake, men jeg fikk etterhvert beskjed om at jeg kunne slippe reparasjonen om jeg fikk bekreftelse fra fabrikant på at bilen kunne kjøres uten ABS-bremser.

Isaksen reagerer på at mange trolig har betalt i dyre dommer for en unødvendig reparasjon. Feil på ABS regnes som en kategori II-feil på kjøretøykontrollen. Det betyr at feilen må rettes snarlig, og at bilen må fremvises og godkjennes. En kategori I-feil må også rettes, men her holder det strengt tatt at feilen er utbedret innen neste kjøretøykontroll.

En kategori II-feil gjør kjøretøyet så farlig at det ikke kan brukes før feilen er utbedret.

- Når bremsene faktisk fungerer mener jeg det burde være en kategori I-feil. Hvis Vegdirektoratet derimot mener det betyr at bremsene ikke fungerer, kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle vært en kategori III-feil, sier Isaksen.

Også hans sønn har bil med ABS-feil.

- Jeg sa han måtte dra på verksted med den. Hvis han har betalt reparasjon, og det viser seg at den er unødvendig, kommer de til å høre fra meg, sier Isaksen.

- Kan slippe reparasjon

Leif Halvorsen i Vegdirektoratet bekrefter at det er mulig å bruke biler selv om ABS-systemet ryker. Men det gjelder ikke alle biler.

- Biler uten ABS-bremser har andre typer systemer som hindrer at bakhjulene låser seg. Det kan være en enkel ventil eller elektronisk bremsekraftregulering.

Hensikten er at bremsekraften skal fordeles 70 prosent foran, og 30 prosent bak. Uten et slikt system vil bilen lett få sleng og være farlig i bruk.

- Noen modeller har både ABS og slike systemer. Da er det forsåvidt i orden å kjøre med utkoblet ABS, sier Halvorsen.

Han sier dette krever en bekreftelse fra fabrikant, og at bilen fremvises på trafikkstasjonen for å få skrevet endringen inn i vognkortet.

- Men det betyr at mange har betalt i dyre dommer for en reparasjon de ikke trenger?

- Jeg vil nå mene det er greit å ha ABS uansett, for bedre sikkerhet ved unnamanøver og bremsing. Mange vet ikke at du uten ABS ikke kan nødbremse og styre samtidig.

- Hvorfor er dette kategori II-feil?

- En kategori III-feil er bare potensielt katastrofale feil med umiddelbar fare for andres sikkerhet, og bilen kan jo ganske riktig bremse uten ABS. Men reparasjonen krever etterkontroll. Kategori I er mindre alvorlige feil som ikke trenger etterkontroll.

- Trafikksikkerhet først

Vi er kjent med at Statens vegvesen godkjenner defekt ABS hvis fabrikanten bekrefter at bremsevirkningen er tilfredsstillende uten ABS, og dette må være en grei måte å gjøre det på, skriver kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF i en epost.

NAF mener trafikksikkerhet må avgjøre om bilen skal repareres.

- Hvis fabrikanten ikke kan bekrefte at bilen har tilfredsstillende bremsevirkning, så bør heller ikke bilen godkjennes. Bremsekraften kan være like god selv om ABS ikke virker, men på mange kjøretøy har ABS-systemet en funksjon når det gjelder blokkeringsrekkefølgen, spesielt på biler uten lastavhengig bremseventil eller reduksjonsventil. Feil med ABS kan da føre til at bakhjulene blokkerer for tidlig, noe som vil kunne være svært kritisk med hensyn til trafikksikkerheten. Hvis bakhjula blokkerer før forhjula kan bilen snurre, i hvert fall på glatt føre.

Engebregtsen advarer spesielt yngre sjåfører med gamle biler.

- Det er vel slik at det ofte er de minst rutinerte sjåførene som kjører de eldste bilene, så bremsene bør fungere slik de skal.

Les flere bil- og motorsaker fra nordlys.no her:

Les også: Kaputt motorstyring var bare en defekt ABS-modul