Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Broom er blitt kontaktet av flere irriterte kunder i forbindelse med bruktbilannonser for Ford Mondeo hos Røhne Selmer, på Ensjø i Oslo.

Bakgrunnen for frustrasjonen er at noen biler er annonsert med en lavere pris enn det merkeforhandleren faktisk krever.

Forskjellen mellom prisen som står i tittelen på annonsen og den som gjelder, er på rundt 60.000 kroner.

Her er forresten nye Mondeo – men den må vi vente lenge på

– Dette er å lure kundene

– Sitter og leter etter biler på Finn og fant en flott Mondeo til kr 376.900,-. Problemet er at når jeg leser meg nedover i annonsen så skal de ha kr 435.840,- for bilen. (...). Synes dette er å lure kundene, salgsprisen bør komme fram i toppen av annonsen, skriver en potensiell Mondeo-kunde fra Nittedal i en mail til Broom-redaksjonen.

LES OGSÅ: Nå skjønner vi hvorfor denne selger så godt

Misvisende

Bilen han har sett på er en hvit Ford Mondeo Titanium X 2013-modell med 140 hk som kun er gått 4.000 kilometer.

I annonsen står det at en ny standard 2013-modell med denne motoren koster 376.900 kroner, slik prisantydningen viser.

Men lenger nede i annonsen står det at den spesifikke bilen som er annonsert, med en relativt omfattende utstyrsliste, selges for 435.840.

Klikk her for å se hele annonsen

Billigere enn ny likevel

Forskjellen mellom prisen i toppen av annonsen og det som faktisk forlanges er med andre ord rundt 60.000 kroner.

Det vises imidlertid i annonseteksten til at salgsprisen likevel er vesentlig lavere enn de 489.440 kronene bilen ville kostet ny.

Problemet er likevel at kunden blir lokket inn på annonsen med helt feil pris i utgangspunktet, noe som også strider mot annonsereglene på finn.no.

Den samme måten med to forskjellige priser ble også brukt på en annen Mondeo som lå til salgs.

– Følge norsk lov

– Som annonsør hos finn.no forplikter man seg gjennom annonsereglene blant annet til å følge norsk lov. Dersom det oppgis lavere pris i overskriften eller prisfeltet i annonsen blir dette villedende markedsføring som er forbudt etter markedsføringsloven, sier PR-rådgiver i finn.no, Henrik Faller.

– For oss er det også viktig at det oppgis korrekt pris i overskriften og prisfeltet, da mange filtrerer søkene etter pris. Feil pris gir da feil søkeresultat, noe som forringer brukeropplevelsen på vårt nettsted, fortsetter Faller.

LES OGSÅ: Nå er plassmesteren blitt billig

– Vi skal rette opp

Når vi ringer telefonnummeret som står i annonsen, kommer vi til salgskonsulent Raymond Leirmo.

– Hva er det egentlig som har skjedd her – mener dere å annonsere bilen med to forskjellige priser?

– Dette er en sak vi har tatt opp internt allerede. Vi skal rette det opp neste uke, når selgeren som har laget annonsene er tilbake. Vi ser jo at de er misvisende. I tillegg har vi fått beskjed fra finn.no om at den må endres, så det skal vi naturligvis gjøre, sier Leirmo.

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene