Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)
Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)

Saabs milliard-søksmål ble avvist

Påsto at den tidligere eieren tok livet av selskapet med fullt overlegg.

– De tok livet av Saab med fullt overlegg!

Saab-eier Spyker gikk knallhardt ut mot selskapet de kjøpte Saab fra, amerikanske General Motors (GM), etter at konkursen i Trollhättan var et faktum.

Årsaken var at GM blokkerte salg av Saab til Kina og dermed også satte en stopper for flere redningsforsøk.

Ulovlige handlinger

I august i fjor gikk den tidligere Saab-sjefen Victor Muller svært offensivt ut og varslet et søksmål mot GM på 18 milliarder kroner.

Muller argumenterte med at GM helt bevisst kjørte Saab konkurs – fordi det var den ønskelige utgangen på det hele fra GMs side.

– Helt siden vi var nødt til å erklære Saab konkurs i desember i fjor, har vi jobbet utrettelig med å forberede denne saken. Vi ønsker å få kompensert de voldsomme tapene GM har påført Spyker og Saab gjennom sine ulovlige handlinger, sa Muller da søksmålet ble kjent.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Kontraktsfestet rett

Nå later det imidlertid til at det blir fint lite kompensasjon å hente for Spyker. Etter en rettshøring i Detroit konkluderte dommer Gershwin Drain med at General Motors var i sin fulle rett til å blokkere salg av et selskap som brukte deres teknologi.

– General Motors hadde en kontraktsfestet rett til å godkjenne eller avvise den foreslåtte transaksjonen, sier Drain i en uttalelse.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Manglet kapital og kompetanse

Dette er helt i trå med det GM hele tiden har hevdet, samtidig som det setter Spykers troverdighet i et dårlig lys.

Spyker jobbet intenst med å selge Saab til flere kinesiske selskaper i de knappe to årene de eide den svenske bilprodusenten. Selskapet manglet i utgangspunktet både kapital og kompetanse. Mange så derfor på dette som ren spekulasjon fra Spykers side – der merkevaren Saab og arbeidsplassene i Trollhättan var det som ville bli skadelidende.

Produksjonen stoppet

Det hjalp heller ikke at Muller sjonglerte en rekke interessenter og dro fram den ene redningsplanen etter den andre når problemene tårnet seg opp.

Det tok ikke lang tid før kassen var tom og bilproduksjonen stoppet opp i Trollhättan – akkurat som skeptikerne fryktet, da Spyker tok over selskapet.

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Satse på elbiler

Nå kan det virke som siste ord er sagt, med mindre Muller forsøker å anke avgjørelsen.

Saab som vi har kjent det i flere tiår er dermed historie. Et nytt selskap ved navn National Electric Vehicle Sweden (NEVS) har tatt over merkevaren og fabrikken i Trollhättan – og nå skal det satses på elbiler.

Hvor realistisk denne satsingen er, finnes det veldig mange meninger om. NEVS får det definitivt ikke lett når de skal konkurrere mot verdens største bilfabrikanter innenfor denne nisjen.

LES OGSÅ: Saab-sjefer anklages for skattesnusk

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem.  (Foto: Saab)
33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen