KUTTER KOSTNADENE: Experts kampanje viser hvor nådeløs konkurransen i bransjen er, sier PR-ekspert.
KUTTER KOSTNADENE: Experts kampanje viser hvor nådeløs konkurransen i bransjen er, sier PR-ekspert.

PR-topp om Expert-kampanje: – Regissert fra A til Å

Men LO ler ikke av reklamen de omtaler som usmakelig.

Av Lars Barth-Heyerdahl

– Dette synes vi ikke noe om. Er det de ansatte som er problemet? spør Bjørn Mietinen, første nestleder i Handel og Kontor.

Handel og Kontor organiserer blant annet ansatte i handelsbransjen og er med sine 65.000 medlemmer LOs tredje største forbund.

Mietinen reagerer på at Expert reklamerer med at 1432 medarbeidere har måttet slutte for at de skal tilby billige produkter.

«Vi var svært nær konkurs. 1432 gode medarbeidere har dessverre måttet slutte. Vi la ned 358 småbutikker. Til sammen har vi spart 800 millioner kroner for å senke prisene», heter det i teksten som brukes i annonser og tv-reklame.

LES OGSÅ: Facebook-storm mot elektronikkgigant

– Respektløst

Kampanjen vekker sterke reaksjoner på sosiale medier. På Experts egen Facebook-side er det mange som lufter sin frustrasjon.

– Jeg føler med alle uskyldige ansatte i Expert i dag og dagene fremover, skriver en.

– Dette er den mest respektløse kampanjen jeg noen sinne har sett! Dere burde skamme dere, skriver en kvinne som lover at hun ikke kommer til å handle hos kjeden igjen.

Bjørn Mietinen forstår godt at folk reagerer.

– Folk har jo empati og kan sette seg inn i dette, sier Mietinen til TV2.no.

Snakker ned fagorganiserte

Han mener å se en trend der forretningsvirksomheter bruker færre ansatte og fagorganiserte som et salgsargument. Nylig fikk bensinstasjonkjeden st1 kritikk for sin reklame med budskapet om at «Våre ansatte får ikke tarifflønn». Reklamen spiller på at stasjonene er ubetjente, men LO peker på at reklamen antyder at de ansatte er årsaken til at drivstoffet er dyrere andre steder.

– Expert bør holde seg for gode for dette. Det er en usmakelig måte å reklamere for at man har satt ned prisene, mener Mietinen.

Administrerende direktør Anders Nilsen i Expert sa til TV2.no tidligere mandag at de har valgt å være 100 prosent ærlige om hva de har gjort for å bli konkurransekraftige.

– Det er nytt og kanskje uvant å si direkte hva man gjør. Vi har valgt å være veldig åpne. I dag er vi i en annen posisjon og har vesentlig mer konkurransekraft. I enkelte lokale markeder har vi nå begynt å ansette flere igjen, sier Nilsen til TV2.no.

I en melding på Facebook mandag formiddag opplyser Expert at de fleste butikkene som ble stengt, var i Sverige.

«Det var kun et fåtall i Norge. Vi har allerede åpnet flere varehus i Norge. Senest forrige uke åpnet vi to nye i Fredrikstad og Vestby», melder kjeden, som legger til at de ikke har planer om å endre kampanjen.

LES OGSÅ: Torben mener Elkjøp driver med pristriksing

– Visste godt hva de gjorde

PR-ekspert Trond Albert Skjelbred i NOR PR er sikker på at Expert var godt forberedt på reaksjonene som ville komme på kampanjen.

– Dette er planlagt fra A til Å, sier Skjelbred til TV2.no.

Han mener at en eventuell boikott av kjeden vil bli svært kortvarig. Folk glemmer fort og handler uansett etter egen lommebok, påpeker Skjelbred, og viser til at folk flyr med Ryanair tross kritikk mot arbeidsforholdene i selskapet.

– På den ene siden har du de som mener at dette er usmakelig og rått. På den andre siden har du de som tenker at nå vet jeg i hvert fall hvor jeg får billig flatskjerm. Expert har uansett skaffet seg oppmerksomhet og hvis de kan svare godt for seg, lander de på beina, sier Skjelbred.

Kampanjen viser uansett hvor knallhard konkurransen i dette markedet er.

– Klimaet er blitt råere og kjøligere. Vi har ikke sett det på denne måten i Norge før, sier han.

Får ikke goodwill

Daglig leder Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik tror kampanjen fører til at folk vender seg mot kjeden.

– Det de sier, er at de har drevet dårlig mange år, men nå har de ryddet opp. Som kunde vil ikke jeg si at det var greit å si 1400 medarbeidere for at jeg skal få en ok pris på en støvsuger, sier Hartmann til TV2.no.

Hartmann viser dessuten til at annenhver side i reklameinnstikket i dagens aviser ikke brukes til å reklamere for produkter, men til å fortelle om hvor mye kjeden har kuttet. Det er ikke akkurat gratis.

– Det er et par medarbeidere de ikke hadde behøvd å si opp om de hadde droppet sidene i innstikket som ikke brukes til salg, mener Hartmann.

Tonedøvt

Kampanjen har også blitt lagt merke til på Stortinget. SVs arbeidspolitiske talsperson, stortingsrepresentant Karin Andersen, reagerer sterkt på at Expert synes oppsigelser er noe man skal reklamere med.

– Det å skryte av at man har tatt fra andre mennesker inntekten deres er stygt og tonedøvt. Selv mister jeg lysten på å handle hos Expert, uttaler Andersen.

Også AUF-leder Eskil Pedersen og SU-leder Andreas Halse reagerer.

– Dette er en usmakelig kampanje som jeg vil oppfordre Expert til å trekke, sier Eskil Pedersen i en uttalelse. Han mener dette er respektløst mot de som har mistet jobben og bidrar til å ødelegge selskapets troverdighet.