Godt over 1 million kroner må du ut med for denne syv år gamle Volvoen, som attpå til ikke er kjent som verdens beste bil... (Foto: Faksimile fra finn.no)
Godt over 1 million kroner må du ut med for denne syv år gamle Volvoen, som attpå til ikke er kjent som verdens beste bil... (Foto: Faksimile fra finn.no)

Volvo XC90: Ikke drømmebil – bare drømmepris...

Denne Volvoen må være en skikkelig hodepine.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo XC90 var for mange familier den optimale billykken om vi skrur tiden ti år tilbake.

Det var noe av det hippeste man kunne eie, og en bil som mange familier drømte om. Stor, god framkommelighet, sikker, syv seter og kraftig motor. Det faktum at det var en Volvo gjorde at den fortsatt var folkelig og ikke like vulgær som Audi Q7 og Mercedes ML, selv om den bød på mye av det samme.

Det passet bemidlede nordmenn godt.

Bilen ble også en storsuksess for den svenske bilprodusenten. Det speilet også bruktmarkedet og ikke minst prisene – som lenge holdt seg nesten kunstig høye. Alle skulle jo ha...

Ikke verdens beste ...

Men mye vann har rent ut i Mjøsa siden glansdagene. En kvalitet som ikke helt var det man tradisjonelt forbandt med bilene fra Volvo og dertil slakt av den Svenske Bilprovningen, år etter år, fulgte. Det ble også jumboplass i flere andre kvalitetsundersøkelser.

Så kom nye konkurrenter til, mens XC90 ikke fikk noen oppfølger.

Volvo XC90: – Ikke mobb bilen min!

Her klarte aldri Volvo å henge med. Modellen ble gammel "over natten", mistet nyhetenes interesse og man får nå brukt XC90 for et par hundre tusen. Om man gidder, men det er det ikke mange som gjør ...

Det var derfor ikke uten grunn at vi satte morgenkaffen i halsen da vi fikk et tips fra en observant Broom-leser forleden.

Ublu pris

En 2006-modell Volvo XC90 som er til salgs for 1.119.000 kroner? Nei – du leste ikke feil! Godt over en million for en syv år gammel Volvo fra før siste facelift!

Se hele annonsen her:

Vi må innrømme at vi både er usikre og spente på denne bilens videre skjebne... (Foto: Faksimile fra finn.no)

Horre steikje – som en viss sunnmøring ville sagt ...

Nå skal det også absolutt sies at dette er en Volvo XC90 – langt utenom det vanlige.

Vi snakker nemlig en svært velutstyrt utgave av arten. Under panseret finnes en 4,4-liters bensin V8-motor med 316 effektive hestekrefter. Den har heller ikke gått mer en drøye 2.200 kilometer.

Ja, du leste riktig: 220 mil på syv år!

Bilen er helt som ny, sier selger. Vi tror definitivt på det, og det skulle vel egentlig bare mangle...

2015 XC90: Holder den hemmelig så lenge de kan

Noe gikk veldig galt

Hva den opprinnelige planen for bilen er vet vi ikke, men noe må ha gått galt underveis. Veldig galt...

Bilen er solgt ny fra en forhandler i Lofoten og skulle tas ut på eksport, men så har av en eller annen grunn ikke skjedd. Bilen har derimot havnet på et lager i Narvik, hvor den har tilbrakt syv år av billivet sitt. Derfor den unikt lave kilometersanden.

Og ettersom bilen ble solgt på eksport, får du heller ikke noe bruksfradrag. Skal den registreres, må du punge ut med avgifter som om den var ny.

Det skal riktignok også opplyses om at bilen kan bli din 265.000,- men da uten norske avgifter. Da får du altså verken registrert den eller langt mindre brukt den – og hva er vitsen da? Den er liksom ikke så fin lenger at du setter den på sokkel i hagen heller.

En skikkelig hodepine

Eksport kan være en mulighet, men det landet man skal eksportere til har etter all sannsynlighet også bilavgifter – om enn ikke like ille som de norske... På den annen side så er bruktbilprisene også trolig mye lavere – slik at dette neppe bil lønnsomt.

Vi vil tro at denne bilen er en skikkelig hodepine både for eier og selger.

Og må innrømme at vi både er usikre og spente på denne bilens videre skjebne...


TEST: Volvo XC90 D5: Selv svigermor ser at den begynner å bli gammel