Engelske TVR har rike tradisjoner som et ekte entusiast-merke.

Helt fra starten noen år etter andre verdenskrig, har de produsert biler som virkelig har appellert til de som elsker å kjøre bil – og som vil ha noe som skiller seg fra mengden.


Lever farlig

Lav vekt og mye krefter var oppskriften gjennom flere tiår – og på høyden var TVR verdens tredje største sportsbilprodusent.

Men små bilprodusenter med lite kapital i ryggen, lever ofte farlig. Det har også TVR erfart opp gjennom årene, men merket hadde en utrolig evne til å komme tilbake, gang på gang.

LES OGSÅ: De gjør comeback med ny SUV

Kjøpt av 24-åring

I 2006 var det imidlertid stopp. Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Investeringene Smolensky hadde lovet kom ikke – og noen svært turbulente år fulgte. Fabrikken i Blackpool stoppet opp i 2006 og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

LES OGSÅ: Slik så det ut ett år etter Saab-konkursen

Hadde gitt opp

Siden har det vært mange planer og mange rykter – men noen produksjon av biler har aldri kommet i gang igjen.

I fjor sommer gikk Smolensky offisielt ut og sa at han hadde gitt opp TVR – fordi det etter hans mening var for kostbart å bygge biler og fordi etterspørselen var for liten.

Varmer hjertene

Da så det virkelig mørkt ut for merket, men så var det dette med å komme tilbake ...

Nå er nemlig TVR igjen på britiske hender. Smolensky skal ha solgt selskapet til en gruppe investorer som ønsker å få i gang produksjon igjen. "TVR is back in Britain" står det hvis du klikker deg inn på TVRs nettside – med logoen deres på et britisk flagg ved siden av. Det varmer hjertene hos mange entusiaster.

LES OGSÅ: Dette kan ta pusten fra alle modellbyggere

Må samarbeide

Det er foreløpig ikke kjent hva de nye eierne planlegger eller hvor mye kapital de har. Men skal TVR klare å gjøre comeback, vil det kreve betydelige investeringer.

Sju år er lenge i bilverdenen. Skal TVR lykkes må de utvikle nye produkter og noe av det viktigste i startfasen vil være å få på plass samarbeid med andre bilprodusenter, slik at utviklingskostnadene kan holdes på et fornuftig nivå.


LES OGSÅ: Her er noen andre som snart skal gjøre comeback