Dette er Sagaris   en av de siste modellene som rullet ut fra TVR fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!
Dette er Sagaris en av de siste modellene som rullet ut fra TVR fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!

TVR: Forsøker å redde entusiastmerket

Sju år etter at de produserte sin siste bil er det nytt håp.

Engelske TVR har rike tradisjoner som et ekte entusiast-merke.

Helt fra starten noen år etter andre verdenskrig, har de produsert biler som virkelig har appellert til de som elsker å kjøre bil – og som vil ha noe som skiller seg fra mengden.


Lever farlig

Lav vekt og mye krefter var oppskriften gjennom flere tiår – og på høyden var TVR verdens tredje største sportsbilprodusent.

Men små bilprodusenter med lite kapital i ryggen, lever ofte farlig. Det har også TVR erfart opp gjennom årene, men merket hadde en utrolig evne til å komme tilbake, gang på gang.

LES OGSÅ: De gjør comeback med ny SUV

Kjøpt av 24-åring

I 2006 var det imidlertid stopp. Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Investeringene Smolensky hadde lovet kom ikke – og noen svært turbulente år fulgte. Fabrikken i Blackpool stoppet opp i 2006 og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

LES OGSÅ: Slik så det ut ett år etter Saab-konkursen

Hadde gitt opp

Siden har det vært mange planer og mange rykter – men noen produksjon av biler har aldri kommet i gang igjen.

I fjor sommer gikk Smolensky offisielt ut og sa at han hadde gitt opp TVR – fordi det etter hans mening var for kostbart å bygge biler og fordi etterspørselen var for liten.

Varmer hjertene

Da så det virkelig mørkt ut for merket, men så var det dette med å komme tilbake ...

Nå er nemlig TVR igjen på britiske hender. Smolensky skal ha solgt selskapet til en gruppe investorer som ønsker å få i gang produksjon igjen. "TVR is back in Britain" står det hvis du klikker deg inn på TVRs nettside– med logoen deres på et britisk flagg ved siden av. Det varmer hjertene hos mange entusiaster.

LES OGSÅ: Dette kan ta pusten fra alle modellbyggere

Må samarbeide

Det er foreløpig ikke kjent hva de nye eierne planlegger eller hvor mye kapital de har. Men skal TVR klare å gjøre comeback, vil det kreve betydelige investeringer.

Sju år er lenge i bilverdenen. Skal TVR lykkes må de utvikle nye produkter og noe av det viktigste i startfasen vil være å få på plass samarbeid med andre bilprodusenter, slik at utviklingskostnadene kan holdes på et fornuftig nivå.


LES OGSÅ: Her er noen andre som snart skal gjøre comeback