DIGITALE HJELPEMIDLER: ¿ Dette er jo egentlig helt fantastisk! sier elev Haakon Bakker om mattelærer Anne Cathrine Gotaas (bildet) sine undervisningsmetoder. (Foto: Sverre Saabye / TV 2)
DIGITALE HJELPEMIDLER: ¿ Dette er jo egentlig helt fantastisk! sier elev Haakon Bakker om mattelærer Anne Cathrine Gotaas (bildet) sine undervisningsmetoder. (Foto: Sverre Saabye / TV 2)

Derfor får denne mattelæreren bedre resultater

Men ikke mange er som mattelærer Anne Cathrine Gotaas.

Av Mari Hvattum

Lærere som er flinke til å bruke digitale læremidler får både mer motiverte elever, og bedre resultater.

Det viser den største undersøkelsen som er gjort i Norge. Men mange lærere ikke vet hvordan de skal bruke det i undervisningen, og dermed er det tilfeldighetene som avgjør.

I første klasse på Sandvika videregående skole har derimot elevene fått ta i bruke moderne læremidler.

– Dette er jo egentlig helt fantastisk! sier elev Haakon Bakker.

– Det er litt av en overgang fra ungdomsskolen, der de fortsatt bruker overhead, fortsetter klassekamerat Kasper Lie Tønnesen.

Entusiasmen skyldes mattelærer Anne Cathrine Gotaas, som er en av lærerne som virkelig omfavner mulighetene i digitale verktøy.

Hun lærer bort matte på videosnutter som hun legger ut på YouTube.

Se hva elevene synes om lærer Gotaas' metoder i videoen under:

Ser video i hjemmelekse

Videoene har elevene i lekse å se før timen begynner, før de løser hjemmeoppgaver i en test på nettet.

Se et eksempel på Gotaas mattevideo her

– Da regner jeg med at dere kommer forberedt så vi kan gå rett på oppgavene i timen, sier hun til klassen sin.

Målet er at hun skal få mer tid til oppgaveløsning i timen, heller enn å stå ved tavla.

– Får dere det ikke til, så se videoen en gang til! Og får dere det allikevel ikke til, skriver dere det her i dette feltet, sånn at jeg vet hvem som sliter. Da vet jeg hvem jeg skal følge ekstra godt opp i timen, forklarer Gotaas.

LES OGSÅ:Denne oppfinnelsen kan lære barna dine avansert matte

Digitalt er bedre

Og nå viser en ny forskningsrapport fra Universitetet i Bergen at lærere som Anne Cathrine Gotaas, som bruker digitale løsninger i undervisningen får mer motiverte elever, og bedre resultater:

– Det er en del lærere som virkelig er flinke, bare så det er sagt, men det er mange som mangler kompetanse. Og de er det veldig viktig å hjelpe, sier forsker Rune Krumsvik ved Universitetet i Bergen, som står bak den mest omfattende undersøkelsen om digitale læremidler.

Undersøkelsen viser at lærene som tar i bruk digitale verktøy i undervisningen, får mer motiverte elever og bedre resultater.

– Vi bruker jo teknologi hver eneste dag, og når lærerne møter oss på en område vi bruker hver eneste dag, så skaper det et bedre og mer engasjerende læringsmiljø, mener Haakon.

Og klassevenninne Amalie Lundervold mener det har mye å si på motivasjonen.

– Det er veldig bra for engasjementet hos elevene. For vi får så god kontakt med læreren vår.

LES OGSÅ:Vil dele elever inn etter mattenivå

KUNNSKAP VIA YOUTUBE: Videoene har elevene i lekse å se før timen begynner, før de løser hjemmeoppgaver i en test på nettet. (Foto: Sverre Saabye / TV 2)

Mangler kunnskap

Men undersøkelsen, kalt SMIL viser også at 75 prosent av lærerne i videregående skole sier de ikke har etterutdanning i digital læring, og dermed er forskjellene enorme. Mattelæreren sier det er hennes egen interesse som har sørget for at hun går foran som godt eksempel.

– Det er helt tilfeldig egentlig hvor god digital kompetanse lærerne på forskjellige skoler har. Jeg hadde interessen, og kastet meg på alle kurs jeg kunne, sier hun.

Krumsvik mener skoleledere, lokale politikere og myndighetene må ta et felles ansvar for at kompetansen heves. Han mener det er vesentlig at de lærerne som allerede er gode, må brukes til å inspirere og undervise kollegaene sine.

– Digital kompetanse er et av de grunnleggende ferdighetene elevene skal lære i skolen. Da er det vesentlig at vi får et felles løft, mener han.

Og det er mattelæreren helt enig i. Selv kommer hun fra en jobb i privat næringsliv, og er forundret over at det i skolen skal være tillatt å nedprioritere et slikt område.

– I andre jobber kan man jo ikke velge bort det man ikke er så god på, sier hun.

LES OGSÅ:Annenhver lærerstudent i Oslo stryker i matte