Verdens mest solgte bil, Toyota Corolla kommer nå i nye og større utgave, samtidig som den skal være morsommere å kjøre
Verdens mest solgte bil, Toyota Corolla kommer nå i nye og større utgave, samtidig som den skal være morsommere å kjøre

Toyota Corolla 2014: Verdens mest solgte blir ny

Dessuten tøffere og mye større.

Den er 47 år gammel, bygges på 16 steder og selges i ikke mindre enn 154 land. Med nesten 40 millioner navnebrødre er dette verdens mest solgte bil også – og nå kommer den i ny, større utgave.

Bilen som mer enn noen annen har vært svaret for forbrukerne som har vært i markedet for en billig, enkel, kompakt, effektiv og ikke minst en svært driftssikker bil som gir et forutsigbart og enkelt bilhold.

Topp 25: Verdens mest solgte biler

11. generasjon

For dem som måtte være i tvil: Vi snakker om Toyota Corolla i ellevte generasjon.

Tøffere i trynet og mer utagerende design enn sine trauste forgjengere.
Tøffere i trynet og mer utagerende design enn sine trauste forgjengere.


Les også: Vår test av nye Toyota RAV4 her

Nå vokser Corolla ytterligere – ikke bare i salgstall men også i fysisk størrelse. 2014-modellen blir ca. 10 cm lengre enn forgjengeren hvilket lover godt for den innvendige plassen.

God plass i baksetet

Dette kommer særlig baksetepassasjerene til gode. De får hele 7,5 centimeter bedre beinplass.

Fortsatt folkelig innvendig, men med bedre materialer, bedre finish og ikke minst mye bedre plass er noe av det nykommeren byr på.
Fortsatt folkelig innvendig, men med bedre materialer, bedre finish og ikke minst mye bedre plass er noe av det nykommeren byr på.

Er dette Norges frekkeste Corolla?

Dette gjør bilen romsligere enn konkurrenter som både Ford Focus, Chevrolet Cruze og Honda Civic

Toyota har også lagt mer vekt på støyisolasjon, bedre finish og høyere materialkvalitet i nykommeren, som innvendig er ganske lik Toyota Auris.

Og vi kan vel allerede nå – etter det vi har fått opplyst – fastslå at en god bil har blitt enda bedre ...

Tøffere design

Også det utvendige designet er helt nytt, men klare elementer fra både nye RAV4 og Auris og må vel sies å være ganske utagerende i forhold til det vi har sett på tidligere Corolla modeller. Det har vært jobbet mye med aerodynamikken og CW-verdien er nå nede på 0,28 hvilket plasserer den helt i toppen i segmentet for kompakte sedaner.

Det utvendige designet er helt nytt, men klare elementer fra både nye Toyota RAV4 og Auris,
Det utvendige designet er helt nytt, men klare elementer fra både nye Toyota RAV4 og Auris,

Les også: Vår test av Toyota GT86

Til å begynne med er motoriseringen to forskjellige 1,8-liters bensinmotorer på 132- eller 140 hk, mens girkassene er enten 6-trinns manuell eller en trinnløs CVT-automatkasse.

Morsommere å kjøre

Som det øvrige modellprogrammet har også Corolla fått strammet opp understellet og en mer direkte styring for litt mer sporty kjøreegenskaper.

2014-modellen av verdens mest solgte bil har som målsetning å heve forbrukernes opplevelse med moderne design, mer eksklusivt interiør, forbedret drivstofføkonomi og ikke minst et høyt tilgjengelig utstyrsnivå.

Toyota Corolla: Dette er verdens mest solgte bilmodell