Det å bytte motor på en bil er ikke nødvendigvis bare, bare... Illustrasjonsbilde
Det å bytte motor på en bil er ikke nødvendigvis bare, bare... Illustrasjonsbilde

Skifte motor? Da skal du vite hva du gjør!

Det er langt fra sikkert at dette er noe du bør gjøre selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en 1993-modell Mercedes 230 E til svært gunstig pris. Bilen ser kjempefin ut og det er ingen rust. Motoren har havarert, men selger kan hjelpe til med å skaffe rimelig brukt motor fra Tyskland. Jeg har en bilkyndig kompis som mener at vi kan klare å skifte motor selv. Er det noe du anbefaler? Noe spesielt vi må passe på og hvor lang tid tror du det tar?

Hilsen Magne.

.

Benny svarer:

Hei Magne.

Tja, si det du. Det er en del X-faktorer her. Du skal i alle fall vite hva du gjør før du går i gang med dette.

Jeg tenker også at å kjøpe en bil som man ikke får prøvekjørt på grunn av defekt motor kan by på noen overraskelser og kanskje ikke er å anbefale i utgangspunktet.

Hva med clutch og girkassen – er dette i orden? Er det ulyd i bakakselen (ganske vanlig på disse når de har gått langt) er det ulyd i hjullagre, virker bremsene som de skal. etc. At man ikke har mulighet til å prøvekjøre for å sjekke dette bør det speiles i prisen.

Gjort på noen timer – om man kan det

Det å bytte motor på en slik bil derimot er ganske kurant – hvis man kan det og har gjort det tidligere. Slik er det med alt. Det du kan, er lett.

Ha du et bra sted å stå innendørs med fast dekke, et rikelig utvalg med verktøy og tilgang til løftebukk og "elefant" (spesiell kran til å heise motor ut / inn med) og en del skruerfaring, så er dette gjort på noen timer, men ting har en tendens til å ta lengre tid enn man tror.

Les også: Brukte alle de stygge ordene jeg kunne – og fant opp noen nye ...

Plutselig brekker bolten til motorfestet og mutterne til eksosmanifolden er rustne, glipper over og blir "runde" og umulige å få løs. Står du da ute i en haug med grus, i regnvær med lite og dårlig verktøy, en mekanisk talje som ikke løfter høyt nok og som er festet i nærmeste bjørk - da blir ikke dette noen god opplevelse. Jeg lover ...

Ny motor på vei inn? Illustrasjonsbilde. (Foto: www.renaissanceautomobile.com)

Jeg kan også love at da tar det tid. Lang tid – og du kommer til å banne mye og få såre knoker før du er ferdig. Garantert. Men det går som regel med denne metoden også. Til slutt ...

Som du skjønner det er ikke noe entydig fasitsvar her. Det kommer veldig an på tilgang til fasiliteter i form av verktøy, hjelpemidler, arbeidsplass og kompetanse.

Tenk dere om

Mitt forslag er at du og kompisen din vurderer dette nøye før dere går i gang med prosjektet.

Når man prater med folk som har gjort dette så høres det ut som om de fleste gjør det på et kvarter, med den ene hånda på ryggen og at det meste er festet med borrelås og glidelås. Enten glemmer folk fort, eller så skryter de på seg litt når de forteller om egne prestasjoner med skiftenøkkel og skrutrekker ...

Virkeligheten er ofte en litt annen, så tenk deg godt om.

Ønsker deg uansett lykke til!

LES OGSÅ: Ny motor – da skal du passe på

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: