Mercedes E63 AMG: Verdens råeste stasjonsvogn er priset

Stor og praktisk familiebil med superbil-prestasjoner. Se hva den koster:

Den er blitt lekker etter face liften, Mercedes E klasse. Nå kommer den også i ny AMG versjon. Og her slås det på stortromma så det rister både i Ingolstadt og Munchen.
Den er blitt lekker etter face liften, Mercedes E klasse. Nå kommer den også i ny AMG versjon. Og her slås det på stortromma så det rister både i Ingolstadt og Munchen.

Hvert år selger Mercedes 15–20 av sine AMG-modeller her i Norge.

Dette er super-utgavene i modellsortimentet, biler med ekstreme ytelser og like ekstreme prestasjoner.

Utrolig akselerasjon

Nå er det grunn til å vente en god økning av dette tallet. Det er nemlig klart for en ny modell og her flytter Mercedes grensene igjen. Nye E-klasse i E 63 AMG-utgave kommer nå med firehjulstrekk, der raskeste utgave gjør 0–100 km/t på ganske utrolige 3,6 sekunder.

Det er riktignok sedanutgaven. Du må være bitte litt mer tålmodig hvis du velger stasjonsvogn, den bruker nemlig 3,7 sekunder på øvelsen.

LES OGSÅ: AMG: Disse tallene står for mye moro!

Kjøre fra superbiler

Men da har du altså også en av markedets største stasjonsvogner. Med plass til hele familien, bagasje, hundebur og hva du måtte ønske å ha med deg.

Med den bilen kan du kjøre fra det meste av superbiler, samtidig som den er både sivilisert og ukomplisert å kjøre når du ønsker det.

LES OGSÅ: Mercedes SLS AMG Electric Drive: Denne superbilen er perfekt for Norge

Dobbel turbo

Etter at BMW M5 kom med 560 hk – og Audi nettopp har kommet med ny RS6 med det samme – banker Mercedes til med en S-utgave av E63 AMG med 585 hestekrefter! 585!

Motoren er fortsatt en 5,5-liters V8-er med dobbel turbo. Men det har blitt spredd litt magisk pulver på den, slik at effekten har kunnet økes til å være bare 15 hk unna 600!

Ett tiendedel mer

Men det er altså på S-varianten. Skal du ha "vanlig" E63 AMG, så snakker vi 557 hk. Men selv det er en kraftig økning fra de 525 som er til rådighet i dagens E63 AMG.

Og forskjellen på akselerasjonstallene er ytterst små. Her skiller det faktisk bare ett tiendedel mellom standardutgave og S-versjonen.

LES OGSÅ: Audi RS6: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Her er prisene

Hvis du nå har tenkt å forlate broom.no og sjekke nettbanken for å se om dette lar seg realisere, er det kanskje greit at du får vite prisene også?

Vi er redd det kan bli en liten nedtur ... Moroa starter nemlig på 1.837.400 kroner, da for E 63 AMG 4MATIC i sedanversjon. For stasjonsvogn må du opp i 1.976.600 kroner.

S-utgaven koster naturligvis litt mer. Her er startprisen 1.890.500 for sedan. For den heftigste stasjonsvogna tipper du to millioner i startpris, nærmere bestemt 2.029.800.

LES OGSÅ: Mercedes E55 AMG: Familieracer på billigsalg

E63 AMG interiør 2
E63 AMG interiør 2

LES OGSÅ: Mercedes SLR McLaren: – Høres ut som krysning av et fly og et romskip

AAMG 3 hovedfoto
AAMG 3 hovedfoto

Den er diger - og heftig, Mercedes E 63 AMG stasjonsvogn.
Den er diger - og heftig, Mercedes E 63 AMG stasjonsvogn.

E63 AMG stv bakfra
E63 AMG stv bakfra

E63 AMG sedan forfra
E63 AMG sedan forfra

E63 AMG sedan bakfra
E63 AMG sedan bakfra

E63 sedan rett fra siden
E63 sedan rett fra siden

AMG 63 interiør 1
AMG 63 interiør 1

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie