Liten, men ingen pusling: Fords 1-liters Ecoboost-motor har nå satt 16 nye fartsrekorder - og har vunnet flere kåringer. Blant annet er den blitt Årets Internasjonale Motor for andre året på rad. (Foto: Ford)
Liten, men ingen pusling: Fords 1-liters Ecoboost-motor har nå satt 16 nye fartsrekorder - og har vunnet flere kåringer. Blant annet er den blitt Årets Internasjonale Motor for andre året på rad. (Foto: Ford)

Denne lille motoren vant pris - for andre året på rad

Og nordmenn er spesielt glade i den ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fords drivstoffeffektive og spreke 1.0-liters EcoBoost bensinmotor ble onsdag, for andre år på rad, kåret til Årets Internasjonale Motor - og ble tildelt det høyeste antall poeng i prisens historie.

Samtidig bekrefter Ford at de fra midten av august vil doble produksjonen av motoren ved motorfabrikken i Køln, til over 1000 motorer per dag for å dekke etterspørselen.

LES OGSÅ: Ford Ecoboost: Denne lille tassen har satt 16 fartsrekorder

Ekstra populær i Norge

Den tresylindrede motoren brukes i en rekke av Fords modeller. Og takket være det lave forbruket og utslippet er denne motoren spesielt godt tilpasset det norske avgiftssystemet. Det viser også salgstallene:

I første kvartal 2013 bestilte 42 prosent av europeiske kunder som kjøpte B-MAX den lille EcoBoost-motoren, 30 prosent av Focus-kundene og 24 prosent for Fiesta i Fords 19 europeiske kjernemarkeder.

I Norge er imidlertid prosenttallene enda høyere på de som har valgt 1.0-liters EcoBoost-motoren, på B-MAX 65 prosent, Focus 54 prosent og Fiesta 31prosent.

LES OGSÅ: Ford Mondeo: Nå blir den enda mer Norgesvennlig

- Et gjennombrudd

- Med en teknologi så utprøvd som forbrenningsmotoren er det meget sjelden at det oppnås et virkelig gjennombrudd, men det er nøyaktig hva som har skjedd her, sier Steve Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge.

- Du må simpelthen kjøre den for å forstå at en liten 3-sylindret motor kan levere slike ytelser og drivstofføkonomi, fastslår Kimber.

En av tre

87 biljournalister fra 35 land har vurdert motoren ut fra kjøreegenskaper, ytelser, økonomi og vellykket bruk av avansert motorteknologi. Ford er en av tre bilprodusenter som er kåret som vinner av den prestisjetunge prisen to år på rad i prisens 15-årige historie.

1.0-liters EcoBoost-motoren ble utviklet ved Fords forskningssentre i Europa og bygges i Tyskland og Romania.

Les også: Liten motor i stor bil? Sjekk ut Volvo V70 DRIVe

- Motoren alle andre må slå

Dean Slavnich, en av lederne for “Årets Internasjonale Motor" hadde denne kommentaren:

- Baby EcoBoost – Fords første 3-sylindrede motor – er fortsatt motoren alle må slå for å være best. Den er økonomisk under faktiske kjøreforhold samtidig som den kompakte turboen sørger for at det er krefter nok til at den med letthet kan drive en så stor bil som Ford Grand C-MAX.

Les også: Nissan Micra - liten og søt, men ikke noe for menn?

Øker produksjonen

Den lille EcoBoost-motoren er i øyeblikket tilgjengelig i Fiesta, B-MAX, Focus, C-MAX og Grand C-MAX. I nær fremtid vil den også bli tilbudt i Ford Mondeo-serien og i Transit Connect, Tourneo Connect og Courier.

Ford Europa planlegger å tredoble årsproduksjonen av kjøretøy utstyrt med EcoBoost-motorene til ca. 480.000 innen 2015, fra 141.000 i 2011. Over 300.000 av disse vil være den prisbelønte 1.0-litersmotoren

Les også: For å snu på det - hvor mye bensin kan man bruke?