Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ser unektelig ganske barsk ut – med knallrøde bremsekalippere, mørke felger, større luftinntak i fangeren foran, sorte lister, sorte speilhus og et krommet enderør på hver side bak.

Skoda Octavia RS tar et nytt steg videre.

Og det er ikke bare på utsiden det blir barskere – under panseret finnes nye, sterkere og langt mer effektive kraftkilder.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

Skoda Octacia RS blå bakfra

På plass i september

Octavia stasjonsvogn er en skikkelig Norgesbil – som kombinerer god plass, praktiske egenskaper og gunstig pris.

I år kom tredje generasjon av suksessmodellen. Og nylig ble det sluppet bilder av den kommende verstingmodellene: Octavia RS – i diesel- og bensinvarianter.

Foreløpig er ikke prisene klare, men lavere utslipp, lavere vekt og lavere forbruk borger for at vi kan håpe på enda gunstigere startpris enn dagens modell.

Vi kommer naturligvis tilbake med prisene når disse er klare.

De første bilene kommer til Norge i september.

Skoda Octacia RS blå sedan

LES OGSÅ: Skoda Octavia RS: Absolutt ingen kjedelig stasjonsvogn

Når nesten magisk grense

Med 220 hk blir RS-en med bensinmotor den raskeste Octaviaen så langt. Denne fikser nemlig 0–100 km/t på 6,8 sekunder.

Her snakker vi altså om en aldri så liten familieracer.

Til og med toppfarten er nå heeeelt oppunder den til langt dyrere premiummodellene, nemlig 248 km/t. Spørs om ikke Skoda fint kunne klart 250 km/t – men fikk beskjed om å holde seg under den magiske grensen ...

LES OGSÅ: Her er sportsbilen mange har glemt

Diesel med trøkk

Turbodieselen får også en vitamininnsprøyting. Den nye toppmodellen øker effekten fra 170 hk til 184 hk.

Med denne under panseret når du 100 km/t på 8,1 sekunder. Mens toppfarten er 232 km/t.

Skoda Octacia RS rett forfra

19 prosent lavere forbruk

Takket være den nye MQB-plattformen til VW-konsernet, som også brukes i blant annet VW Golf og Audi A3, er vekten redusert.

Det er gode nyheter for forbruket – som er redusert med 19 prosent. Det skyldes naturligvis også at motorene er blitt mer effektive, med start/stop-system og bremseregenerering.

I tillegg er bagasjerommet nå på voksne 610 liter på stasjonsvogna og 595 på kombiversjonen.

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst

Fokus på kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er også tildelt mye oppmerksomhet. Sportsunderstell er standard.

Bilen er senket 12 mm sammenlignet med standard Octavia (Octavia RS stasjonsvogn: 13 mm).

Den nyutviklede multilink bakakselen er også standard.

For en enda mer sportslig kjørestil leveres Skoda Octavia RS med en elektromekanisk progressive styring. Takket være denne teknologien, kan føreren gjøre mindre rattutslag og fremdeles oppnå den ønskede svingeffekten..

Skoda Octacia RS stv bakfra

LES OGSÅ: Bruktbilrunden: Tre tøffe og billige sommerbiler