Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når sommeren er over oss, våkner for mange av oss ønsket om å ha en godbil som supplement til den trauste og fornuftige familiebilen.

Enten det er en toseter cabriolet, en klassisk coupe eller italiensk designbil.

Vi har tatt en runde på bruktbilmarkedet – og her er tre modeller som både er rimelige og som byr på mye moro.

LES OGSÅ: Verditap: 900.000 kroner på 14.500 kilometer

Porsche Boxster

Illustrasjonsfoto.

For bilentusiaster er ordene Porsche og cabriolet ofte litt spesielt. Hvis du kan kombinere dem i samme bil, blir det ekstra hyggelig.

Vår første kandidat er nettopp en Porsche cabriolet – nemlig en Boxster. Dette er innstegsmodellen til den tyske sportsbilprodusenten, men her får du likevel kjøreglede i bøtter og spann.

Modellen vi har funnet er anno 1997, med 2,5-liters motor som yter 204 hk. Det sørger for helt greie ytelser, og kjøreegenskapene er på kjent Porsche-vis eksemplariske.

Med bare drøyt 100.000 kilometer bak seg, er det mye bil igjen her. Og prisen på 160.000 kroner er absolutt ikke ueffen.

Bilen står i Sandnes.

Klikk her for å se hele annonsen

LES OGSÅ: – Hvilken bilfarge er det smarteste valget

BMW M3

Illustrasjonsfoto.

Sjelden kan to bokstaver vekke til liv så autofile følelser som M3. BMWs legendariske sportsbil – som gjennom årtier har satt standarden for de andre.

Vi har funnet en bil fra andre generasjon – som IKKE er ombygd. Og skal du ha M3 ville vi helt klart styrt unna ombyggingsprosjekter. I alle fall med mindre de er svært godt dokumentert og de som står for ombyggingen er spesialister på området.

Dette er en Individual-utgave som er spekket med utstyr. 1993-modellen har gått 169.000 kilometer, men det trenger ikke å være noe å bekymre seg for. Disse bilene er laget for å leve lenge.

Prisen på 140.000 kroner er svært gunstig, om bilen er i den stand som omtales i annonsen og historikken er på plass. Merk imidlertid at dette er av typen før facelift. Du får derfor 286 hk, og ikke 321. Men det er mye fraspark i denne også – så ikke tenk for mye på det.

0–100 km/t er unnagjort på 6 sekunder blank – mens varianten med den nyere motoren på 321 hk klarer samme øvelse på 5,5 sekunder.

Klikk her for å se hele annonsen

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst

Alfa Romeo GTV

Illustrasjonsbilde.

Vi kan ikke unngå å slenge med en italiener også. Og GTV er absolutt en bil som skiller seg ut – på typisk Alfa Romeo-vis.

Den morsomste motoren er helt klart V6-eren med 24 ventiler og 220 hk. Denne gjør 0–100 km/t på 6,7 sekunder.

Vi har funnet en 1999-modell som er gått beskjedne 99.000 kilometer – og har god historikk, rikelig med utstyr og er eid av en Alfa-entusiast.

Prisen er 169.585 kroner – som gjør den til den dyreste av GTV-ene på finn.no. Men så virker den også uvanlig godt holdt. Det er imidlertid lurt å sjekke markedet – prisene varierer voldsomt, og dette er ikke de letteste bilene å få solgt. Det betyr at du kan få mye bil for pengene ...

Klikk her for å se hele annonsen

DEL GJERNE DINE BILLIGBIL-TIPS I KOMMENTARFELTET UNDER:

LES OGSÅ: Broom bruktbilrunde: Fire heftige superbiler