NAF-direktør Stig Skjøstad går til Høyesterett for å få avklart en prinsippsak om reklamasjonsfrist. NAF har tidligere vunnet fram både i lagmanns- og tingretten - mens Star Autoco nå har anket til Høyesterett.
NAF-direktør Stig Skjøstad går til Høyesterett for å få avklart en prinsippsak om reklamasjonsfrist. NAF har tidligere vunnet fram både i lagmanns- og tingretten - mens Star Autoco nå har anket til Høyesterett.

Tar rusten Mercedes til Høyesterett

Kan få store konsekvenser for norske forbrukere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal reklamasjon for mislykkede reparasjoner være gyldig selv om reklamasjonsfristen på fem år er utløpt?

Det er det Høyesterett skal avgjøre når de fører sak om bilrust-reklamasjon på vegne av et medlem 6. juni.

NAF har nemlig bestemt seg for å kjøre saken på vegne av sitt medlem til høyeste hold - for å få en avgjørelse.

LES OGSÅ: Vil lage stryk-statistikk på kjøreskolene

Utbedring holdt ikke

Bakgrunnen for hele saken er at bilforhandleren Star Autoco utbedret rustskadene på NAF-medlemmets Mercedes i 2006.

Bileieren betalte ikke for utbedringen, da den ble utført som et reklamasjonsarbeide. Alle fire dører ble utbedret og bakluka skiftet.

I 2009 dukket rusten fram igjen på alle fire dørene, mens bakluka som også ble byttet ut, var rustfri.

LES OGSÅ: NAF: - Hver tredje bruktbil i Tyskland tilbakestilt

Reklamasjonstiden gått ut

NAF-medlemmet valgte å reklamere på jobben som ble gjort i 2006, men Star Autoco viste til at reklamasjonstiden var gått ut.

Saken havnet i Oslo tingrett som konkluderte med at reklamasjonen sto seg til tross for at reklamasjonsfristen var gått ut – fordi det tar tid før rusten kommer tilbake og man får bevist at utbedringsarbeidet er dårlig utført.

Lagmannsretten opprettholdt tingrettens konklusjon.

LES OGSÅ: Oslo-kvinne svindlet til seg 29 biler

Anket

Star Autoco valgte å anke lagmannsrettens dom. Derfor er det nå landets øverste rettsinstans som skal avgjøre denne prinsipielt viktige saken.

I dag har forbrukerkjøpsloven en reklamasjonsfrist på fem år for varer som er ment å vare lenge, slik som biler, båter og hvitevarer.

Men loven sier ikke noe om hva som gjelder ved mangelfulle utbedringer som er gjort i reklamasjonstiden.

– Viktig med avklaring

– Det er viktig med en avklaring. Dersom NAF vinner fram, vil dette få store konsekvenser for norske forbrukeres rettigheter, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF i en pressemelding.

NAFs advokater har bistått medlemmet hele veien i rettssystemet. Det er første gang NAF er i Høyesterett med en sak.

LES OGSÅ: Flere hundre kan kjøre rundt med falsk EU-godkjenning

– Dette vi har NAF for

Redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er glad for engasjementet til NAF.

– Det er nettopp slike saker vi har bruk for en organisasjon som NAF – som kan ta saker på vegne av enkeltpersoner. Ikke minst i slike prinsippsaker - der menigmann fort kan miste motet på grunn av både tid og penger som må investeres for å ta saken i rettssystemet, sier han.

- Denne saken er det garantert mange i bransjen som vil følge med argusøyne. Blir konklusjonen i lagmannsretten og tingretten opprettholdt, er det svært gode nyheter for forbrukerne, sier Møller Johnsen.

LES OGSÅ: Dette er de 10 bilmerkene med flest feil