Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg sitter og har akkurat lest om den nye Proacen fra Toyota. Det er nok ikke umulig at det blir den neste jobbebilen min når dagens Hiace skal byttes ut. Jeg ser at dere igjen skriver om legendarisk driftssikkerhet på Hiace, men jeg skulle gjerne visst litt mer om hva du mener det skyldes.

Er det noen enkel «oppskrift» eller gjorde Toyota noe helt spesielt da de laget den bilen? Hilsen byggmester-Håvard.

Benny svarer:

Hei du!

Ja, si det.... Det virker på mange måter som gamle Hiace er en elsk eller hat bil. Noen bare forguder den og mener det er verdens beste bil. Andre igjen kan ikke fordra den og blir nærmest provosert bare av å se den.

Men når det gjelder driftssikkerhet så må det jo sies at den er god. Veldig god. Det er ikke til å komme ifra,

Så får man heller kritisere en gammelmodig konstruksjon, høyt støynivå og middelmådige kjøreegenskaper. For sånn er det.

Det enkle er ofte det beste – er et slagord vi ofte hører. Det gjelder nok også for Hiace. Bilen er nemlig en veldig enkel, men både solid og ikke minst velprøvd konstruksjon. Slik blir det ofte gode resultater av. Det er lite fiksfaks som kan gå i stykker, her handler det om robuste og slitesterke løsninger.

En annen ting er et heller beskjedent effektuttak. 2,4-liter dieselmotor og en effekt på 90 hk, eller 2,5-liter på 88, 102 eller 118 hk. Ikke dumt med tanke på at det skal vare, det heller.

Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace:

110.000 solgte

Det gikk ikke fort, men det virket. Alltid. Det litt gammelmodige og enkle var jo på sett og vis det som også tok livet av modellen. Nemlig at den var så gammeldags at den ikke klarte de nye og tøffere eksosutslippskravene – Euro 5 – som ble innført i 2012. Det ble kroken på døra for denne sliteren.

Når så mange som 110.000 Hiace ble solgt i Norge, er det klart at det finnes en og annen mandagsbil innimellom også. Jeg tror nok at Toyotas velsmurte ettermarkedsapparat også har bidratt til suksessen og det gode ryktet til bilen.

Toyota var tidlig ute med fokus på dette med ettermarked og opparbeidet seg nok et forsprang her i forhold til f.eks. VW som nok er å anse som nærmeste konkurrent med Transporter.

Nå har riktignok VW kommet etter både når det gjelder kvalitet og også dette med fokus på verkstedtjenestene.

En ting er i alle fall sikkert: Hiace er en av de største suksessene i norsk bilhistorie. I løpet av de 38 årene bilen var i salg, var den Norges mest solgte varebil i hele av dem.

Med dette i bakhodet blir det veldig spennende å følge etterfølgeren Toyota Proace.


Toyota Proace: Denne bilen venter veldig mange på


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: