Nå er de her, Volvos 2014 modeller. Lett gjenkjennelig med ny front, men de også under panseret er det nyheter (Foto: Karl Erik Skogseid / Privat)
Nå er de her, Volvos 2014 modeller. Lett gjenkjennelig med ny front, men de også under panseret er det nyheter (Foto: Karl Erik Skogseid / Privat)

Se – her er Volvo-nyhetene i Norge

Våken Broom-leser knipset dem i Sogn og Fjordane.

2013 blir på mange måter et merkeår for Volvo. Det vil bli stående i bihistorien som det året Volvo klinket skikkelig til og fornyet – ikke bare en eller to – men faktisk nesten hele modellserien sin.

Eneste unntaket her er Volvo V40 – den er til gjengjeld så ny at lakken knapt har tørket enda ... Og XC90 som snart kommer i ny utgave. De resterende skal pusses opp – til dels kraftig.

En så omfattende oppgradering er en ganske uvanlig øvelse i bilbransjen.

Les vår test av Volvo V40 her:

Tidlig ute

Nytt fjes og bredere glis. Dette er Volvo XC 60 i 2014 utgave.
Nytt fjes og bredere glis. Dette er Volvo XC 60 i 2014 utgave.

Alt dette gjøres ved introduksjonen av 2014-modellene. Og selv om det fortsatt er godt og vel et halvt år igjen av 2013, har de første 2014-modellene allerede ankommet landet. Det viser bildet en oppmerksom Broom-leser – Karl-Erik Skogseid – nettopp har sendt oss.

Han oppdaget bilene utenfor Volvo-forhandleren i Sandane i Sogn og Fjordane. Og da var han ikke sen om å ta bilde!

Over ser vi hvordan S60 – og ikke minst hvordan den gamle traveren V70 – blir.

Redesignet innbefatter annen og mer aerodynamisk front, nye støtfangere, nye hovedlykter, andre tåkelamper, ny og bredere grill – som vil gjøre bilene lett gjenkjennelige.

Også bakparten oppgraderes noe, med nye lamper etc.

Også innvendig får bilene en liten makeover – med instrumenthus à la V40 som kanskje den viktigste endringen.

Luksus-Volvoen har blitt veteran!

Endringer under panseret

Men det er ikke bare designmessige endringer Volvo byr på. Vel så viktig er det kanskje at Volvo også kommer med en helt ny motorserie til bilene sine nå. Nye motorer som Volvo selv beskriver som en milepæl.

Kjøreglede og effektivitet er stikkord her, både for bensin og diesel. Med effekter helt opp til 280 hk.

– Nytt av året er også at mange av automatkassene får girskifthendler på rattet for ytterligere å øke kjøregleden, forteller Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonsdirektør i Volvo Norge.

Les mer om de nye Volvo-motorene her:

Hanskebetjening og varme i rattet

Slik blir den norske hyttefavoritten Volvo XC70 seende ut bakfra i 2014.
Slik blir den norske hyttefavoritten Volvo XC70 seende ut bakfra i 2014.

Volvo Cross Country: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?

– Apropos ratt så kommer oppvarmet ratt nå som tilvalg på flere modeller. Kanskje ikke en "slager" i Spania og andre varme land, men definitivt noe som nordiske kjøpere setter stor pris på.

– Dessuten får bilene nye berøringsskjermer som kan betjenes med hansker. Også her tar Volvo sitt nordiske opphav på alvor og viderefører, sier han – ikke helt uten stolthet i stemmen.

– Spotify, 3D-navigasjon og Google-tilgang, kommer også nå, forklarer Gutteberg Hansen videre.

– Men når dukker bilene opp på norske veier, da?

– Som dere jo tydeligvis allerede har oppdaget, har de første ankommet landet allerede, så det skal ikke gå lang tid. I løpet av sommeren har de første kundene fått sine oppdaterte 2014-modeller.

Nei – dette er ikke en vanlig Volvo:

– Mer nordisk enn noen gang

– Kommer alle samtidig eller dropper dere en og en modell utover?

– Nei da, alle kommer samtidig til Norge. Men de nye motorene vil fases inn litt utover. Dette fordi Norge får bilene tidlig. På andre markeder venter man litt – til de nye motorene er på plass.

Les også: XC90 – Nå tester Volvo sin nye stor-SUV