Du kan spare mye på å droppe stasjonsvogn

Tre som mange knapt vet finnes - det betyr gode kjøp.

Dette er noen av bilene som selger veldig godt som stasjonsvogn, men som du nesten ikke vet at finnes som tradisjonell 4 dørs sedan.
Dette er noen av bilene som selger veldig godt som stasjonsvogn, men som du nesten ikke vet at finnes som tradisjonell 4 dørs sedan.

Norge er et stasjonsvognland uten sidestykke. "Kjekt å ha", for å sitere Odalens store sønn, Øystein Sunde.

Kjekt å ha, fordi vi nordmenn er et aktivt folk. Vi drar mye på tur og da er det ofte ikke så rent lite som skal være med, enten det er bikkje, vedsekker, påhengsmotoren til båten eller rause bagasjelass til hytta.

VW Passat, Toyota Avensis og ikke minst Volvo i ymse varianter er liksom mer eller mindre selvskrevne som stasjonsvogner. Det er det "alle" skal ha. Og dermed blir prisene på bruktmarkedet deretter.

Det vi si at om du kan klare deg med en vanlig firedørs sedan - så er det penger å spare. På enkelte modeller ganske mye også. Folk vet knapt at disse modellene også kan leveres som sedan.

Har du allikevel behov for ekstra plass en og annen sjelden gang - så kjøp en tihenger da vel. Du kan få opptil flere for pengene du sparer.

I denne bruktbilrunden har vi sett på noen av de glemte sedanene. Her er noen av de vi fant:


2010 Subaru Lagacy Sport Premium. Kr. 380.400.

Subaru-Legacy-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)
Subaru-Legacy-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Subaru Legacy er definitivt en av de bilene som folk knapt aner finnes i sedanutgave. Her har det alltid vært stasjonsvogna som har stått for salget.

Dermed kan man si at dette nesten er unntaket som bekrefter regelen. Her snakker vi trolig spesialbestilling og lang ventetid for å få en hvit sedan med "søkke og snøre" av tilgjengelig utstyr - bortsett i fra automatgir. Og det betyr verditap...

Det er kult at folk tar individuelle valg og har prinsipper, men det skulle allikevel vært interessant å høre hvorfor akkurat denne ble valgt som ny.

Uansett nå har du anledning til å sikre deg en uvanlig - men garantert gullende god Subaru!

Subaru Legacy: Denne har gått 500.000 kilometer uten feilslag


2011 Volvo S60 D5. Kr 499.000.

olvo-S60 (Foto: Faksimile fra autodb.no)
olvo-S60 (Foto: Faksimile fra autodb.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Forholdsvis kompakt bil uten et hav av plass, men med gode kjøreegenskaper og stor motor. Ikke akkurat det vi tradisjonelt forbinder med Volvo. Men Volvo er jo ikke hva det en gang var.

I kjent Volvostil ble Volvo S60 - altså sedanutgaven - lansert først. Den store festen uteble.

Annerledes ble det da V60, altså stasjonsvogna kom. Da ble det virkelig sus i serken og travle dager hos Volvo-forhandlerne.

S60 er en bil som ypper mot både Audi A4, Mecedes C-Klasse og BMW 3-serie. Klarer du deg uten plassen - som forresten ikke er veldig stor i stasjonsvogna heller - så bør absolutt dette være en spennende bruktbil med sin 205 hk sterke dieselmotor, rause utstyrspakker og tøffe, blå lakkfarge.

Vi i Broom var de aller første som kjørte S60 på svenske veier - les mer om det her:


2012 Skoda Superb 4x4 2,0 TDI. Kr. 355.000.

Skoda-Superb-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)
Skoda-Superb-ann (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Med gedigne plass i baksetet og bagasjerommet og med sine hyggelige priser og folklige image, har Skoda Superb blitt en suksess i Norge. En litt sprek, men gjerrig dieselmotor under panseret og firehjulstrekk gjør heller ikke saken dårligere. Da snakker vi seriøs Norgesfavoritt.

I alle fall så lenge det er snakk om stasjonsvogn. Det er det ikke her.

Bilen som Espen fra Mandal selger, byr på det meste av dette. I tillegg er den svært godt utstyrt. Dette er en 2012-modell som ikke har fått mer enn drøye 20.000 km. Så mye nærmere nybil kommer man altså ikke... Men prisforlangende er ikke mer enn 355.000 kroner.

Skoda har jo også den fiffige løsningen med todelt åpning av bagasjerommet - enten åpning av bare lokket, eller som på en kombi hvor hele bakvinduet også åpnes. Det letter innlastingen, selv om selve bagasjerommet naturligvis ikke blir større.

2014 Skoda Superb: Nå får konkurrentene enda mer å stri med