Den koster kanskje nesten 600.000 kroner, men den er likevel til rundt halv pris sammenlignet med hva den kostet ny. Og ikke minst, mye billigere enn noen andre 2011 modeller på bruktmarkedet.
Den koster kanskje nesten 600.000 kroner, men den er likevel til rundt halv pris sammenlignet med hva den kostet ny. Og ikke minst, mye billigere enn noen andre 2011 modeller på bruktmarkedet.

BMW X5: Halv pris - før den har blitt tre år

Dette er luksus-SUV på billigsalg.

BMW X5 er en av SUV-ene nordmenn drømmer om. Den er stor, praktisk og har kjøreegenskaper som går utenpå det aller meste i denne klassen.

Om du vil ha en litt nyere modell, blir det fort kostbart. Men på bruktmarkedet kan du gjøre noen kupp. Vi har funnet en fulleffekts 2011-modell på 245 hk, som kostet rundt 1,3 millioner kroner ny, nå er prisforlangende 599.000 kroner.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Facelift

Enkel hoderegning tilsier altså et verditap på rundt 700.000 kroner – tilsvarende over halvparten av nyprisen.

2011-modellene markerer et skifte i X5-familien. Da fikk de nemlig en facelift, og den inkluderte også nye motorer.

I Norge ble de fleste solgt nye med avgiftsvennlige 211 hk – noe som reduserte prisen med rundt 50.000 kroner i forhold til fulleffektsutgaven med 245.

SUV-racer

"Norgesmodellen" er slett ingen sinke med 211 hk heller. 0–100 km/t går unna på – i denne klassen – svært respektable 8,6 sekunder.

Men med 245 hk blir det straks betydelig mer trøkk. Den fikser nemlig samme øvelse på akkurat ett sekund mindre. Og det er imponerende, uansett hvilken klasse en tenker på.

LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?

00 BMW x5 billig i vannet
00 BMW x5 billig i vannet

Mye nytt under skallet

Faceliften inkluderer bare bittesmå utvendige endringer, men det er mye nytt under skallet. Her får du i tillegg til den nye motoren blant annet det nye iDrive-systemet.

Forbedret girkasse (8-trinns) og et videreutviklet xDrive-system hører også med til historien.

Det er en del endringer på interiøret i forbindelse med faceliften som kom i 2011-modellene. Blant annet det nye iDrive-systemet, med hurtigvalgknapper rundt menyhjulet.
Det er en del endringer på interiøret i forbindelse med faceliften som kom i 2011-modellene. Blant annet det nye iDrive-systemet, med hurtigvalgknapper rundt menyhjulet.

Alltid et men ...

Men det må da være noe som trekker ned? Ja, det er jo alltid det. Siden bilen ble førstegangsregistrert i september 2010, har den nemlig rullet rause 80.000 kilometer.

Det er naturligvis ganske mye for en såpass ny bil.

Trøsten får være at det fortsatt er mange kilometer igjen – og at den ifølge selger kun har hatt en eier og full historikk. Feilfri NAF-test medfølger også.

LES OGSÅ: Spar 100.000 på BMW X5

Får ikke felgene på bildet

Et annet litt irriterende punkt er at felgene på bildet, 22", ikke medfølger i prisen. Du får naturligvis noen andre felger om du ikke velger disse – med sommerdekk – men vinterdekk/felger er ikke inkludert.

Dette er blitt en vanlig måte for mange bilselgere til å trylle fram en lav pris på. Men husk at dekk og felger til en slik SUV koster betydelige summer – så ikke la deg villede.

Klikk her for å se annonsen

Riktig utstyr

Likevel, når alt er sagt, dette er en bil som nok forsvinner ganske kjapt.

Det er riktig fargekombinasjon for mange og komfortsetene mange er ute etter, panorama soltak og webasto er blant de gode argumentene på utstyrssiden.

Nest billigste 2011-modell koster ganske nøyaktig 99.100 kroner mer – også den med 245 hk – men den er gått 88.000 km.

PS: BMW har akkurat nå vist de første offisielle bildene av neste generasjon X5. Det er helt klart også noe som vil påvirke verditapet på dagens modell.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne har tapt seg en million kroner