Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny jeg la ut 2007 Audi Allroaden min til salg søndag kveld og allerede mandag morgen ringte det en som var interessert, men som la inn et bud jeg nesten vil kalle et skambud. Det var langt under mitt prisforlangende. Riktignok har jeg lagt inn 10.000-15.000 kroner i prutningsmonn her, men jeg har sjekket prisene nøye før jeg la ut bilen og ligger godt under forhandlerbiler og også andre med mer utstyr fra privatpersoner. Kilometer er også under gjennomsnittet.

Jeg ble litt irritert og takket nei med begrunnelse at jeg akkurat hadde lagt ut bilen, men nå begynner jeg å lure på om jeg gjorde noe dumt. Det har kommet et par henvendelser siden, men det er folk som bor et godt stykke unna og som bare har bedt om mer informasjon, de har ikke sagt at de vil komme og se på bilen ennå. Nå er jeg i tvil om jeg bør være kjapp og ringe tilbake til ham med første budet, eller om jeg skal vente litt? Jeg kjenner at jeg er glad bilselger ikke er yrket mitt! Håper du har et godt råd til meg. Hilsen T.J. Bergen.

.

Benny svarer:

Hei du! Nei, det er ikke alltid enkelt å være bilselger – og særlig ikke når man skal selge sin egen bil. Det er nok veldig mange som opplever det samme som deg – og lurer om man noen gang skal få solgt bilen til en vettug pris.

Jeg har laget meg en liten leveregel på dette området, basert på mange års erfaring med både kjøp og salg.

Det er at man skal takke ja til det første budet – som regel får du ikke noen bedre.

Men det er på ingen måte noen absolutt regel, det finnes unntak. Men hvis budet du får bare er litt unna det du tenker er din laveste pris, ja da tror jeg det er smart å selge, få pengene og være ferdig med hele greia.

Skambud derimot – det er noe annet!

Særlig i forbindelse med nettannonsering, er det mange "smartinger" der ute som sitter og følger med på hva som kommer ut og slenger inn svært lave bud. Det koster jo ingen ting å prøve – og er de heldig kan de få bilen til godt under markedspris. Og så selge videre etterpå med god fortjeneste.

LES OGSÅ: La inn skambud – tjente 200.000,- på en uke

Selge inn bilen

Når du får et veldig lavt bud så tidlig i salgsprosessen, er det gode grunner til å takke nei. Jeg tror også at mange selgere har et altfor optimistisk utgangspunkt til hvor lang tid det vil ta å få solgt bilen. Det er ikke alle kjøpere som er klare med finansieringsbevis osv. Noen må kanskje selge sin egen bil først også – det tar tid.

Og så er det mange som gjerne vil spørre og grave litt først og tenke seg om.

Bilen du selger er jo heller ikke spesielt billig, det begrenser naturligvis antallet potensielle kjøpere.

For meg høres det ut som du har gjort en riktig – og fornuftig – jobb i forkant av annonsen. Det er dessverre mange som går altfor høyt ut og har store forventninger til pris – og dermed får seg en kalddusj. I utgangspunktet skal du legge deg et godt stykke under forhandlerbiler i pris. De selges gjerne med garanti og mulighet for innbytte – også finansiering. Og når du ikke har noe av dette, skal prisen være lavere.

Jeg håper du også har laget en god og informativ annonse med gode biler av bilen. Det er svært viktig. Også viktig å svare grundig på alle henvendelser du får.

Husk at de er din mulighet til å virkelig selge inn bilen, ut over det annonsen forteller. Hvis du har en kurant og fin bil der alt er på stell, må du selge inn dette til de potensielle kjøperne – og sørge for at de får lyst på nettopp din bil.

Ønsker deg lykke til – og håper det dukker opp et fornuftig bud snart.

Brooms bruktbilskole – her får du mange råd og tips!



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: