Tesla Model S er blitt en storselger - og nå røper gründeren og hjernen bak elbilprodusenten at de også skal på markedet med en kompakt lavprismodell.
Tesla Model S er blitt en storselger - og nå røper gründeren og hjernen bak elbilprodusenten at de også skal på markedet med en kompakt lavprismodell.

Nå skal Tesla lage "lekker billigbil" også

Lover at den skal bli bedre enn klassens bestselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla Motors er i skikkelig medvind om dagen. Salget av den velvoksne sedanen Model S har gitt selskapet et skikkelig løft – både direkte gjennom salg, indirekte gjennom PR og diverse kåringer.

Det er mange som nå har tro på at den amerikanske bilprodusenten raskt vil vokse til å bli en viktig aktør i markedet.

Men for å klare det, trengs det en volummodell. Og nettopp det er det konkrete planer om.

Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje

Tre-fire år

Tesla-sjef, gründer og talsmann, Elon Musk, uttaler at de ønsker å ha en ny modell på markedet innen tre eller fire år.

Det er nok en ambisjon som gjør andre elbilprodusenter nervøse. Det er nemlig ingen tvil om Model S setter andre elbiler i skyggen når det kommer til design og rekkevidde.

SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget

Pris

Musk har lenge gjort det klart at det verserer konkrete planer om en slik innstegsmodell – som skal bli vesentlig billigere enn Model S. Vi må huske at sistnevnte bare er "billig" i Norge – takket være våre fordelsordninger knyttet til avgifter – mens den i utlandet er priset på nivå med BMW, Audi, Mercedes og Porsche.

Nå ønsker altså Musk og co. å etablere seg i et helt annet marked, med en modell som skal koste rundt 40.000 dollar – i underkant av 240.000 kroner.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Har solgt superelbiler for 50 millioner – nå er det slutt

Nissan Leaf

Siden vi ikke har avgifter og moms på elbiler i Norge, vil dette være en realistisk pris også i Norge.

Nissan Leaf koster nå 231.790 kroner, etter at prisen på den nye faceliftede modellen i år ble senket fra 255.000 kroner. I forbindelse med oppgraderte modellen ble også rekkevidden økt i samme slengen fra 175 til 199 kilometer.

I april var Leaf Norges nest mest solgte bil.

Lang rekkevidde

Tanken er at Teslas bil skal være langt mer attraktiv enn Leaf, som i dag er bestselgeren i denne klassen, men ha en rekkevidde på rundt 320 kilometer.

Musk omtale konkurrenten fra Nissan som billig, men ikke strålende.

Nå vil han derfor at skal Tesla komme med et alternativ som både går lenger og har et mer appellerende utseende.

Dette omtales som en så viktig modell, at Musk lover at han hverken vil selge eller forlate selskapet før den er på plass.

LES OGSÅ: Nissan Leaf ble Årets bil i Europa i 2011

Kjøpte fabrikk

For bare kort tid siden kunne Tesla kvitte seg med hele det statlige lånet de har hatt, på knappe 500 millioner dollar. Det ble betalt ned hele ni år tidligere enn først planlagt..

Noe av pengene ble brukt til å kjøpe fabrikken til GM i California – der Model S nå produseres.

Store deler av fabrikken har så langt stått urørt, men planen er at dette området skal brukes til å produsere den nye billigbilen.

Men først – SUV

Men aller først på programmet står SUVen Model X. Dette blir også en banebrytende bil, gjennom at vi snakker om en elbil med firehjulstrekk.

Spesielt er det for øvrig også at den får bakdører av typen "måkevinger" – som går oppover.

Model X er nå tenkt å lanseres mot slutten av 2014 – og vil bygge på samme plattform som Model S.

LES OGSÅ: Toyota kjøper seg inn i Tesla