Maserati gjør seg klar for SUV   i 2015 skal Levante være på markedet.
Maserati gjør seg klar for SUV i 2015 skal Levante være på markedet.

Maserati Levante: Rikingene kan begynne å glede seg

Italienerne lover gjennomført luksus – men det vil koste.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV har vært førstevalget for statusopptatte bilkjøpere i mange år allerede. Og for dem som synes merker som BMW, Mercedes, Audi og Range Rover blir for "folkelig", er det også spennende nykommere på gang.

Blant dem som skal inn i denne nisjen i årene som kommer er Lamborghini og Maserati. Sistnevnte er først ute – deres Levante skal være på markedet tidlig i 2015.



Ting tar tid

Mange vil nok mene det er på tide. Det begynner nemlig å bli mange år siden Maserati først viste sin SUV som konseptbil. Den gangen het den Kubang – og ble avduket første gang på bilutstillingen i Detroit i 2003.

Ting tar altså tid hos Fiat-eide Maserati, men nå skal det satses skikkelig på merket, og da blir Kubang en viktig modell.



LES OGSÅ: Dette italienske comebacket gikk ikke så bra ...


Mange kompromisser

Etter at Fiat-konsernet i praksis tok over Chrysler, har det også åpnet for nye muligheter. Blant annet mye gjenbruk og felles utnyttelse av teknikk. Det ble derfor antatt at Maserati Levante skulle ha veldig mye fra Jeep Grand Cherokee under skallet. Ja, såpass mye at det kunne bli et problem for bilen. Det var også snakk om at den skulle bygges i USA.

Det finnes mange eksempler på at luksusbiler basert på mer folkelige modeller ikke lykkes. Det kan bli for mange kompromisser og for mange billige løsninger – og dermed taper man mot mer gjennomførte konkurrenter.

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer

Baseres på luksus-sedan

Nå sier imidlertid rapporter fra Italia at Maserati har fullt fokus på å unngå å ramle i denne fella og vil unngå innersvinger. Levante skal til en stor grad baseres på luksus-sedanen Quattroporte.

Firehjulstrekk-systemet skal også være Maseratis eget, under navnet Q4. Men på dette området skal man jobbe tett med 4x4-ekspertisen hos Jeep, for å sikre egenskaper som tåler litt røffere forhold enn landevei.


En av de dyreste

Maserati kommer ellers til å prioritere kombinasjonen av sporty design og kjøreegenskaper, med mye luksus. Hovedkonkurrentene er de dyrere utgavene av BMW X6 og Porsche Cayenne.

Det betyr at Levante kommer til å plassere seg som en av de dyreste SUV-ene på markedet når den kommer.

LES OGSÅ: Jo da, Cayenne finnes som taxi ...

530 hestekrefter

Toppmotoriseringen blir en 3,8-liters V8 på 530 hestekrefter. Den får også en 3-liters bensin på 410 hestekrefter og en 3-liters V6 dieselmotor på 275 hestekrefter.

Sistnevnte har akkurat blitt lansert på den nye sedanen Ghibli. Det er ikke kjent om Maserati kommer til å modifisere den før den kommer inn under panseret på Levante.

Les også: Fant "ny" Maserati på låven etter 34 år

Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.
Maserati ser ikke ut til å prioritere god innvendig plass når de nå utvikler sin nye grom-SUV. Bakfra virker fasongen mest lik BMW X6 av de vi allerede kjenner til i dette segmentet.

LES OGSÅ: Regjeringen i Hellas skulle spare – se hva de kjøpte!