Når BMW og Pininfarine gjør noe sammen for første gang - blir resultatet det du ser her - en alldeles nydelig coupe. Spørsmålet er om denne bilen forblir et unikt eksempelar, eller om den kan være starten på et comeback for 8-serien.
Når BMW og Pininfarine gjør noe sammen for første gang - blir resultatet det du ser her - en alldeles nydelig coupe. Spørsmålet er om denne bilen forblir et unikt eksempelar, eller om den kan være starten på et comeback for 8-serien.

BMW 8-serie: Nå slår BMW virkelig på stortromma

Så lekkert blir det når de søker designhjelp i Italia.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle som kjenner BMW husker hvilket flak 8-serien på 90-tallet (1989-1999) var. Med V12 under panseret kvalifiserte den til å kalles superbil.

Billig var den naturligvis ikke – høyst uoppnåelig for folk flest. Men fortsatt kan den linjelekre coupeen vekke oppmerksomhet når den ruller rundt i trafikken, 20 år senere.

Den har aldri fått en oppfølger – men det kan være i ferd med å endre seg. Se bare hva BMW har funnet på nå – i sitt aller første samarbeid med italienske Pininfarina.

00 BMW Pininfarina2

LES OGSÅ: BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

8-serie comeback

Det var under luksusbilutstillingen Concorso d'Eleganza Villa d'este i Italia at BMWs nyskapning ble avduket. Navnet på konseptbilen er BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé.

Det høres jo nesten like eksotisk ut som navnet på bilutstillingen – og langt mer spennende enn 8-serie.

Men i realiteten kan det vise seg å være nettopp det siste som blir det endelige navnet på en eventuell produksjonsmodell.

Vi håper i alle fall at denne bilen får livets rett – uten at det gjøres de helt store endringene på den hva gjelder utseendet.

Det er imidlertid forståelig om en velger å bruke noe annet en kauri-treverk innvendig i en eventuell produksjonsmodell. Dette treverket skal nemlig være opptil 48.000 år gammelt ...

LES OGSÅ: Topp 5: Norges dyreste bruktcabrioleter

Ikke til pynt

Akkurat som 850i, er det snakk om en V12-er under panseret. Foreløpig har vi ikke fått ytterligere detaljer om ytelser eller tekniske spesifikasjoner. Vi tør imidlertid å slå fast allerede nå at den ikke er undermotorisert.

Men det er blitt avklart at vi snakker om et konsept som ikke bare er til pynt – denne bilen er fullt ut kjørbar.

Mens vi venter – mener vi dette er BMWs lekreste modell

00 BMW Pininfarina3

Lov å håpe ... på M8

Pininfarina har flere flotte bildesign på samvittigheten og her gjør de det igjen.

Det ble aldri tid til å lage en M8 med utgangspunkt i 8-serien. Kanskje fordi 850 hadde krefter nok i massevis. 300 hk sørget for å gi et hyggelig skyv.

Men nå som vi er i full gang med å spekulere i et eventuelt comeback for 8-serien, så er det jo ekstra fristende å plukke fram M8-navnet igjen. Det ville vært noe ...

Vil du gjerne se at 8-serien får nytt liv – eller kan den like godt forbli i historiebøkene? Bruk kommentarfeltet:

Klikk på videovindu under for å klippene av bilen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TvCmNp8XD74

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WIYMZmMeoes

LES OGSÅ: Test BMW M6 cabriolet: Den mangler bare én innstilling ...