Peugeot 607. Stor luksusbil til småpenger.
Peugeot 607. Stor luksusbil til småpenger.

Peugeot 607: Glemt luksusbil til småpenger

Stor, komfortabel og velutstyrt bil fra 25.000 kroner - men er det smart?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Hva tror du om litt alternativ fransk luksus? Jeg husker da Peugeot 607 kom på markedet, lekkerbisken med mye luksus og herlig komfort.

Nå koster de ikke stort på bruktmarkedet, er det noe å tenke på synes du? Trenger en rommelig familiebil med god plass og skjønner ikke at man MÅ ha stasjonsvogn da.

Noe spesielt jeg eventuelt bør tenke på?

Hilsen Torbjørn

.

Benny svarer:

Hei Torbjørn

Ja – jeg har sansen for de som tør å tenke litt alternativt og som ser muligheter som mange andre ikke ser!

Peugeot 607 – ja. Det er på mange måter en glemt fugl. På den annen side dette kan gi deg mye luksusbil for lite penger.

Bilen er nesten 4,9 meter lang, byr på god plass, gode kjøreegenskaper og som alltid i franske storbiler uovertruffen komfort.

En annen ting ar at bilene var veldig godt utstyrte. Automatisk klimaanlegg var standard allerede fra første år, som var 1999. Om jeg ikke husker feil var dette også verdens første bil med (DPF) Diesel Partikkel Filter. Ikke mange som hadde hørt om det for 14 år siden.

Mye utstyr

Xenonlys, skinninteriør, automatgir, cruise control, det meste elektrisk og ofte ganske kraftige motorer er også regelen, snarere enn unntaket.

Peugeot 607 er en stor, komfortabel og luksuriøs bil. Ikke er den dyr heller...

Dessuten har prisene blitt hyggelige. De billigste bilen går for under 30.000 kroner, men jeg ville nok kanskje lagt noe mer i en 607 om jeg skulle kjøpt en. Den fikk en facelift i 2004, og legger du 60.000- 80.000 kroner i en bil, så bør denne være innen rekkevidde.

Direkte vakker vil jeg vil ikke påstå at den er, da hadde jeg faktisk mer sansen for forgjengeren 605 – den var pen.

607 ble produsert fra 1999 og fram til 2010, men ble ikke erstattet. Det var liksom 508 som skulle ta over stafettpinnen her.

607 hadde massevis av motorer å velge i også. Bensin fra 2-liter og 137 hk og opp til 3-liter V6 på hele 211 hk. Ser du etter diesel så er det 2-liter på 110 hk og opp til 2,7-liter V6 på 204 hk som tilbys.

Jeg vil anta – uten at jeg vet det helt sikkert at det er 2,2-liter diesel på 136 / 170 hk som var den mest vanlige i de bilene som ble solgt her på berget.

Sjekk nøye

Kvaliteten på motor og gir er god, men oljelekkasjer er ikke uvanlig og bør sjekkes litt nøye. Noen av bilene med bensinmotor har skiftintervall på bare 50.000 km. på registerreima – sjekk nøye at denne er skiftet / når den skal skiftes. Bærearmsforingene bal må sjekkes nøye da disse er en svakhet.

Forstilling og bremser er obligatorisk å sjekke på alle biler. På en 607 skal du i tillegg sjekke at alle elektriske komponenter fungerer som de skal. Dårlig kontakt, spenningsfall og defekte elektriske komponenter er nok vanligste feilkilde her.

Finner du en pen og velholdt bil med god historikk så er dette et kult og litt annerledes valg – som byr på mye komfort!

Lykke til!

LES OGSÅ: Hjelp – forsikringen er dyrere enn bilen



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: