Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Nye Toyota Auris er langt mer vellykket designmessig enn sin forgjenger. (Foto: Benny Christensen)
Nye Toyota Auris er langt mer vellykket designmessig enn sin forgjenger. (Foto: Benny Christensen)

Test Toyota Auris: Sparebøsse for de fornuftige

Bestselger og jentefavoritt – vi går den etter i sømmene...
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Auris er en svært viktig modell for de norske Toyota-forhandlerne. Dette er bilen som på mange måter er arvtakeren til legenden og bestselgeren Toyota Corolla (som fortsatt finnes som firedørs sedan). Det er også den første alminnelige bilen som fikk hybrid-drivlinje. Joda, både Toyota Prius og noen eksklusive hadde det før denne. Men Auris var den første "vanlige" bilen som fikk det.

Den kom i ny utgave for en stund siden, og dette er også bilen som skal kunne hamle opp med bestselgeren i segmentet – selveste VW Golf. Er den god nok?

Det skal vi finne ut nå. Vi er nemlig utstyrt med en Toyota Auris Hybrid i velutstyrt Executive-utgave. Prisen lyder på 300.000 kroner, inkl. utstyr.

Hvordan er den å kjøre?

Nye Toyota Auris er langt mer vellykket designmessig enn sin forgjenger. (Foto: Benny Christensen)

Lett styring, trinnløst gir, stillegående drivlinje og lettbetjente pedaler gjør bilen lettkjørt, men også på en måte som gjør at bilen kjører deg, mer enn du kjører den. Det blir en liten distanse mellom menneske og maskin her.

Lettvint og greit i byen, helt ok på landeveien, men ikke særlig spennende.

Når det kommer til ren kjøreglede så har både Ford Focus og VW Golf et solid overtak. Selv om Toyota har strammet opp understellet siden sist.

Men på forbruk og utslipp – der er det ingen som tukter Auris. Og det er noe med det – når man kjører hybrid, så legger man seg automatisk til en litt mer laidback kjørestil også.

Toyota GT86, les vår test av moro-Toyotaen her:

Hvordan er plassen?

360-liter er ikke verst, særlig med tanke på at både el.motor og batteri også skal ha plass.

Plassen foran er svært god, og man sitter godt. Instrumenteringen er mer moderne, lettbetjent og intuitiv, men ikke særlig leken eller spennende – mer i kategorien fornuftig og nøktern, men allikevel pen.

Plassen i baksetet er ikke best i klassen – langt ifra, også. Men bagasjerommet overrasker. Tiden da hybridbiler bare hadde knøttliten plass er tydeligvis forbi. Hele 360 liter svelges unna, og det er slett ikke verst!

Brukt Auris? Her er vår test av forrige generasjon:

Finest utenpå eller inni?

Toyota-Auris-side (Foto: Benny Christensen)

Med tanke på hvordan første generasjon Auris så ut, så blir dette en klar seier til "utvendig". Denne er både moderne og ikke minst friskere, med en god dose mer særegenhet enn den forrige. Hvit perlemor-lakk, store hjul og glasstak trekker heller ikke ned.

I profil er denne faktisk ganske så lekker!

Det betyr slett ikke at interiøret er dårlig, for dette er også en skikkelig opptur fra forrige modell.

Toyota Corolla 2014: Verdens mest solgte blir ny

Går den bra?

Den trinnløse CVT-girkassa er omdiskutert, men klart det beste valgt ut i fra miljøhensyn.

Drivlinjen er den samme som i forrige Auris og den samme som i Prius. Det vi si en 1,8-liters bensinmotor som får drahjelp av en elmotor ved behov.

Dette er etter hvert velprøvd teknologi, og ikke noe å bekymre seg for. For på godt Toyota-vis er driftssikkerheten upåklagelig.

Totalytelsen er 136 hestekrefter og duger godt nok, dog uten at bilen virker veldig sprek. Faktisk så virker tallene friskere på papiret enn i virkeligheten. 0–100 km/t skal gjøres unna på 10,9 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Den trinnløse CVT-girkassa får innimellom litt kritikk. Kanskje ikke helt uten grunn. Det hopper og spretter litt her.

Når det gjelder forbruk og utslipp er den det klart beste alternativet. Når det gjelder litt aktiv kjøring derimot, så henger den ikke helt med. Dessverre.

Men på den annen side – noe sier meg at de som kjører Auris Hybrid kanskje ikke er akkurat de som "står i ramma" når svingene kommer tett, eller drømmer om en dag med bilen på Nürburgring – så vi gir også girkassa godkjent, dog under litt tvil... Den er for øvrig eneste alternativet i Auris Hybrid.

Toyota Prius plug in hybrid: Fem mil på én liter bensin

... og hva er konklusjonen?

Toyota-Auris-forfra (Foto: Benny Christensen)

Snart kommer Auris som stasjonsvogn–les mer her:


Dette er en bil som jevnt over er god og grei på det aller, aller meste, men jeg savner allikevel noen høydepunkter. Noe som gir meg LYST til å kjøpe den. Noe som appellerer litt mer til følelsene og ikke bare til fornuften.

Driftssikkerheten er god. Den hybride drivlinja er både miljøvennlig, og bra på alle måter, selv om forbrukstallene etter testperioden ikke er like gode som det fabrikken oppgir, 0,38 l/mil. Litt over halvliter'n endte jeg på. Som resten av bilen – helt greit...

Toyota Auris er absolutt både en god, fornuftig, miljøvennlig bil som har blitt mye bedre siden forrige generasjon. En bil jeg absolutt ikke er redd for å anbefale – selv om de store høydepunktene uteblir.

Når det gjelder kampen mot erkerival VW Golf så er tallenes tale klare. Golf selger mest. Den er på mange måter også en annen bil, for en litt annen kjøpegruppe.

Pluss: Driftsikkerhet, hybridløsningen og gunstige priser.

Minus: Litt for mye fornuft – litt for lite følelse.


Bil: Toyota Modell: Auris hybrid Executive Motor: 1,8-liter bensin + el. motor Samlet effekt: 136 hk / 300 Nm 0–100 km/t: 10,9 sekunder Forbruk: 0,38 l/mil Pris fra: 208 800,- (1,3 liter bensin) Pris testbil: ca. 300.000,- inkl. tilleggsutstyr.

Les også: Vår test av nye Toyota RAV4 her: