Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis Volvo skulle fulgt det som er vanlig utskiftningstakt i bilbransjen, burde andre generasjon XC90 vært her for lenge siden.

Dagens XC90 kom på markedet allerede i 2002. Blant annet eiersituasjonen der Ford ønsket å kvitte seg med Volvo og kinesiske Geely til slutt kom inn som ny eier, har gjort at oppfølgeren har drøyet virkelig lenge.


Hemmeligholde


Nå er Volvo imidlertid godt i gang, men på en svært diskret måte.

Her er det tydelig at man legger vekt på å hemmeligholde mest mulig om modellen så lenge som mulig – særlig gjelder det designet. XC90 kommer ikke før i 2015 og Volvo har nok ambisjoner om å selge en del mer av dagens modell før det.

Les vår test av XC90 her:


Uten å avsløre

I vinter viste vi spionbilder som tilsynelatende var av modellen XC70 – men som i praksis var første skritt for en ny XC90. Ved å bruke et ombygget XC70-karosseri, får man testet ut understell og øvrig teknikk – uten å avsløre noe om utseendet.

Nå har svenske Teknikens Värld kommer over flere bilder. En av deres lesere har nemlig knipset fem testbiler parkert ikke langt fra E6 gjennom Falkenberg. Også dette tilsynelatende XC70 – men med klare forskjeller når man ser nærmere på karosseriene.

LES OGSÅ: Slik blir 2014-modellene til Volvo:

Vokser

Disse testbilene er nemlig vesentlig bredere enn dagens XC70 og de er også strukket kraftig i lengden.

Det tyder på at XC90 kommer til å vokse en god del i forhold til dagens modell. Den er ikke blant de aller største i klassen, men er likevel rommelig, takket være god plassutnyttelse.

Fortsatt sju seter

Dette rimer også godt i forhold til å skape ekstra avstand til lillebror XC60.

Alt tyder på at Volvo kommer til å holde på løsningen med sju seter i XC90 – og at det altså nå blir mer plass til både passasjerer og bagasje. Sannsynligvis blir bilen også mer eksklusiv – blant annet kan vi vente oss et vesentlig mer påkostet interiør.

Klar tale fra sjefen: – Dette er ikke bra nok!

Ny plattform

Nye XC90 blir en svært viktig bil for Volvo. Når den kommer, er det nemlig som den aller første bilen de har utviklet på egen hånd helt siden Ford kom inn på eiersiden.

Bilen skal bygges på en helt ny plattform, ”Scaleable Platform Architecture” eller ”SPA”, som er utviklet for å danne grunnlag for alle Volvos større biler i overskuelig fremtid. Første XC90 var lenge en skikkelig pengeku for Volvo - særlig solgte den bra i USA.

Nå sliter Volvo med fallende salg i dette viktige markedet og trenger sårt en bilmodell som virkelig kan ta av igjen der.

LES OGSÅ: Historiens største oppgradering fra Volvo

Dette er en av mange designskisser som kan - vi understreker kan - gi en pekepinn om det nye XC90-designet. Volvo holder kortene svørt tett til brystet.

LES OGSÅ: Dette er bilene Volvo aldri laget