Er dette året da du skal overraske både deg selv og omgivelsene ved å hoppe i det og kjøpe den italienske fullblodsbilen du alltid har drømt om? Vi har kikket på utvalget i Sverige, og funnet noen fristelser... (Foto: Blocket.se)
Er dette året da du skal overraske både deg selv og omgivelsene ved å hoppe i det og kjøpe den italienske fullblodsbilen du alltid har drømt om? Vi har kikket på utvalget i Sverige, og funnet noen fristelser... (Foto: Blocket.se)

Sjekk disse fullblods-fristelsene!

Er det i år du skal overraske deg selv og andre med en italiener?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En eller annen gang i livet skal man liksom ha eid en skikkelig klassisk, hissig og gjerne rød italiensk sportsbil. Det er nok noe de aller fleste bilentusiaster går og kjenner på.

Men prisene er høye, konstruksjonene både avanserte og sårbare, og fallhøyden enorm hvis man går på en smell – i hvertfall dersom man fra før av har vært Volvo- eller amcar-entusiast, og vant med å kunne handle reservedeler for vekslemynt.

Les også: Punto Abarth - her får du fullblods sportsbil til lavpris

En annen sak er at utvalget i Norge ikke alltid er det største. Akkurat dét kan man dog avhjelpe ved å kikke på hva som finnes i Sverige – ditt nærmeste bilkjøpe-land.

Det har vi gjort – og fristelsene er helt klart mange og store. Hvilen av dem hadde du valgt?

1967 Fiat Dino Spider, sek. 425.000,-

Faksimile: Blocket.se

Forgjengeren til Ferraris egen Dino-modell, 206en, er en utrolig lekker og klassisk toseters roadster. Og på mange måter like mye Ferrari som Fiat, selv om forklaringen på modellens historikk gjerne er litt forskjellig avhengig av hvem du spør.

Se annonsen her:

Om den var en luksus-Fiat eller billig-Ferrari er imidlertid temmelig uviktig i dag. Poenget er at kun litt i overkant av 2.000 slike spidere ble bygget, at Pininfarina-designet er tidløst, og at 2-liters V6eren under panseret er en Ferrari-konstruksjon – med alt temperamentet det medfører.

Om denne bilen er mest Fiat eller mest Ferrari spiller strengt tatt liten rolle i dag - uansett hva man velger å legge vekt på er det en både klassisk og vakker bil - med tidstypisk design som blant annet kan minne om andre generasjon Chevrolet Corvair i sidene. (Foto: blocket.se)

Denne tidlige bilen ser virkelig flott ut, og teksten i annonsen lover da også at dette skal være ”hel ved”. Og Fiat eller Ferrari – kommer du med denne på et treff vil du garantert få respekt i begge leire.

Les også: Disse "låvebilene" kan være de minst kjørte i verden

1986 Maserati Biturbo Spyder, sek. 85.000,-

Faksimile: Blocket.se

Maseratis lille og kantete Biturbo-modell fikk mye oppmerksomhet da den kom tidlig på 1980-tallet. Både ut fra utseende og fremtoning var det naturlig at den ble regnet som en eksklusiv, italiensk parallell til de mer kjøreglade utgavene av BMWs 3-serie, og den hissige twinturboen kom på et tidspunkt da det faktisk var rift etter slike uhyrlig kostbare særinger ute i Europa – også i Norge.

Se annonsen her:

Bilene som finnes i Norge omsettes dog sjelden, og ikke alle er like fine. Dessuten er det lenge siden vi har sett en 333 Spyder-versjon i Norge, og muligheten til å få luft i håret er tross alt noe mange ønsker seg fra en hobbybil.

Maseratien har delte BBS-felger, og normalt ville vi syntes det var kjempelekkert på et slikt 80-tallsikon. Selgeren opplyser dog at også originalhjulene finnes, og i ettertid føles det riktigst på en slik bil. (Foto: Blocket.se)

Prisen er det ikke noe å si på, og bilen virker noenlunde hel og grei både på bildene og i omtalen. Uansett er det sikkert lurt å sjekke litt nøye, og finner du noen små prosjekter som du kan takle selv vil dette være en hyggelig bil å fikse litt på i et par år fremover, til den nærmer seg veteranstatus og billig registreringsavgift.

Les også: Maserati er på offensiven - skal ni-doble (!) salget

1972 Alfa Romeo Spider, sek. 135.000,-

Faksimile: Blocket.se

En av de virkelig klassiske italienernske sommerbilene, og en av de mest seiglivede, er denne Alfaen. Grunndesignet, som kom på banen allerede i 1965, holdt til helt inn på 1990-tallet før det var slutt – men da var bilen også forsøkt modernisert på en måte som virkelig ikke faller alle i smak.

Se annonsen her:

Nettopp derfor er det hyggelig å se seg om etter en av de litt eldre, selv om dette riktignok er en serie 2-bil, som har fått ”kappet av” den opprinnelige skulpturerte hekken til fordel for et flatere og mer tidsmessig akterspeil. Til gjengjeld er det en bil som loves å være ”en av Sveriges fineste”, og man kan vanskelig hevde noe slikt uten at bilen er noenlunde på stell, i hvertfall.

Klassisk italiensk, klassisk sportsbil og veldig, veldig riktig. Bilen har hatt samme eier siden 1988, og skal være restaurert så langt tilbake som i 1992. (Foto: Blocket.se)

Det ser da også flott ut på bildene, og eieren har selv restaurert den til denne tilstanden for over 20 år siden. Da er sjansene store for at det bare er å fyre opp den 132 hester sterke 2-literen, som var den friskeste motoren disse ble levert med, og nyte sommeren i en klassiker som de fleste i dag kanskje er mest vant til å se som en sen 1980-tallsbil med store støtfangere og en like stor og ukledelig hekkkspoiler.

Les også: Sergio Pininfarina ga oss noen fantastiske bildesign

Lamborghini Espada S2, pris ikke oppgitt

Faksimile: Blocket.se

Det er sjelden vi i det hele tatt stopper opp ved annonser uten oppgitt pris, men uansett hvor riktig eller galt denne enn måtte være priset er det vanskelig å ikke føle et visst ha-begjær. Gjør bildene noe med deg også, og kontoen føles moden for noe i denne retningen, da er det jo bare å ringe.

Se annonsen her:

Espadaen oppgis å være en serie 2-bil, hvilket skulle plassere den på førsten av 1970-tallet, og dermed forholdsvis tidlig i produksjonen av de 1.217 Espadaene som verden fikk se. Det tolvstemte koret dirigeres av seks doble Webere, og leverer en kaskade av lyd og lukt tilsvarende 330 villstyrige hester. Og likevel har du altså plass til fire personer under det lave taket.

Om bilen ser strøken ut utvendig, og loves å være restaurert helt fra grunnen karosserimessig, er den mer patinert på innsiden. Det gjør ikke noe, så lenge den er hel og grei. (Foto: blocket.se)

Karosseri og lakk loves å være restaurert fra bunnen av og til en meget fin tilstand, og den ser da også uforskammet fin ut. Med nylig gjennomgått motor og drivlinje bør det også være lov å ha forhåpninger til denne bilen – som vi altså ikke aner hva koster. Men verken slike biler eller aktuelle kjøpere vokser på trær.

Les også: Espada er nesten som en moderne "super-sedan"