Mercedes var tidlig ute da de med CLS startet trenden med firedørs-coupeer. De hadde neppe sett for seg hvilken braksuksess de skulle få.

Her oser det luksus, og et bildesign som gjør at folk snur seg. Den ble introdusert på markedet i 2004 – og de rimeligste modellene på bruktmarkedet starter nå på under 300.000 kroner.

Men verstingversjonen heter naturligvis CLS AMG – og pakket 476 hk under panseret. Det er spinnvilt mye – men så var også prisen spinnvill.

Over 2,2 millioner måtte du punge ut med for å sikre deg en CLS AMG 2006. Syv år senere kan du få den fullutstyrt og med beskjedne 62.000 kilometer på telleren – for 675.000 kroner.

Ikke småpenger det heller naturligvis, men likevel mindre enn en tredjedel av nyprisen ...

00 CLS annonse

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: TEST: Mercedes CLS 250 CDI: Den vanskelige oppfølgeren

Elsk eller hat

CLS bygger på E-klasse, men der opprinnelsen er litt traust og kjedelig, er CLS nyskapende og elegant. Da den kom første gang i 2004 var konseptet helt nytt – og bilen splittet raskt publikum i to leire: De som elsket den, og de som hatet den. Ingen var i alle fall likegyldige.

Tanken var å lage en stor og rommelig bil med plass til fire (kun to i baksetet), og dessuten en god porsjon bagasje – uten at det måtte være så kjedelig som en vanlig sedan. Derfor ble bilen gjort så lik en coupe som mulig – men uten å begrense antall dører til to.

Muskler under panseret

Den nye måten å tenke familiebil på traff ganske bra i markedet. Riktignok er ikke CLS en volummodell, men den solgte så godt at bilen i fjor ble videreført.

Men den bilen vi har funnet her finnes det virkelig ikke mange av.

Du skal riktignok være litt spesielt interessert for å se at det ikke er en litt styla 320 CDI – men når du hører AMG-symfonien, er det ingen som helst tvil: Dette er noe ganske annet enn det naboen har.

En kan si mye om konkurrentene fra Audi og BMW – men ingen matcher lyden til AMG!

476 hk spyr den herlige V8-eren under panseret ut – forøvrig kom en ny versjon i 2008 – som produserte hele 514 hk. Begge er regelrette monster av noen biler.

Denne firedørscoupeen har også blitt en suksess!

Fullutstyrt

"Vår" bil er utstyrt med alt fra AMG Driver´s package, luftfjæring og Command navigasjon til multikonturseter i nappaskinn – alt for at råskapen skal kunne nytes best mulig.

0–100 km/t er gjort på godt under 5 sekunder – og toppfarten er så høy at den er helt uinteressant i Norge.

Det følger med tilstandsrapport, to sett hjul og 12 måneders garanti – som kan utvides til 36 måneder mot tillegg i prisen.

Sjekk nivåreguleringen

I vårt bruktbildatabase, uttaler bilekspert Benny at det er få kjente feil og mangler når det gjelder CLS generelt.

– Det du imidlertid bør sjekke, er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic. Det er også greit å vite at bruktimporterte eksemplarer gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett, påpekes det i bruktbildatabasen.

Bagasjerommet er på 500 liter – så du får fint med deg det som trengs til en ferie – selv barnevogn kan du presse nedi. Da bør du imidlertid pakke effektivt for å få med deg resten ...

Ellers er det jo ekstra viktig med skikkelig god servicehistorikk på biler med så store motorer som CLS 55 AMG har.

LES OGSÅ: Mercedes vil gjøre det igjen – sjekk deres nye stasjonsvogn-coupe!