Jaguar S-Type: Se hva som sto bortgjemt på låven

Her har Jaguar-klassikeren stått - lenge...

Her ¿ inne på denne låven har den vakre og klassiske Jaguaren stått i årevis og samlet støv. Nå selges den.  (Foto: ebay)
Her ¿ inne på denne låven har den vakre og klassiske Jaguaren stått i årevis og samlet støv. Nå selges den. (Foto: ebay)

Etter å ha sett hva som finnes på låver rundt omkring i verden, er det nesten så man burde stoppe opp og sjekke hver ensete man kjører forbi.

Det er nemlig ikke småtterier som blir igjenfunnet etter å ha vært stuet bort i årevis, enten i form av svært verdifulle og sjeldne biler, glemte hverdagsbiler eller gode, gamle og flotte klassikere.

Jaguar-klassiker selges

Jaguaren som nettopp dukket opp på en låve i England hører til den sistnevnte kategorien.

Dette er nemlig en Jaguar S-Type 3,8 fra 1964, og den har stått på låven – lenge...

Nå er den til salgs på auksjonsnettsiden eBay. Utropsprisen er 3.995 engelske pund, eller ca. 36.000 norske kroner.

Rikelig med skinn og treverk, akkurat slik man forventer i en engelsk luksusbil.  (Foto: ebay)
Rikelig med skinn og treverk, akkurat slik man forventer i en engelsk luksusbil. (Foto: ebay)

Se hele annonsen her:

Lang lagring har selvsagt satt sine spor, og bilen er definitivt å anse som et objekt, men når det er sagt så har den også hatt en forholdsvis grei pensjonisttilværelse på låven.

Den har stått både tørt og luftig, og har klart seg veldig bra mot det som man frykter aller mest på slike biler, nemlig rust.

Voldsomme krefter

I tillegg har eieren sett over bremsene og fått luft i hjulene så bilen er i alle fall trillbar. Men motoren – for øvrig samme 3,8-liters rekkesekser som vi kjenner fra sportsbilen Jaguar XKE og som yter – etter datiden – voldsomme 220 hk: Den går rundt - men starter ikke.

Motoren er en 3,8-liter rekkesekser på anstendige 220 hk, når den går¿ (Foto: ebay)
Motoren er en 3,8-liter rekkesekser på anstendige 220 hk, når den går¿ (Foto: ebay)

Bruktbiltest: Jaguar XJ6

220 hk er ganske mye den dag i dag, men tenk deg i 1964 – da var det enormt! En Volvo Amazon, som ble ansett som en rimelig aktverdig doning, bød på 75 hk, mens en Folkevogn hadde 34 hk tilgjengelig.

Vakker

S-Type er utvilsomt en flott og staselig bil, og opphavslandet er det ingen tvil om. Det var bare engelskmenn som kunne lage slike biler. Staselig, aristokratisk, elegant og vakker.

Les også: Her er det vel noe som ikke stemmer helt..?

Sjekk raden med lekre vippebrytere og de runde instrumentene. Det er antagelig helt unødvendig å si at dashbordet IKKE er av plast…  (Foto: ebay)
Sjekk raden med lekre vippebrytere og de runde instrumentene. Det er antagelig helt unødvendig å si at dashbordet IKKE er av plast… (Foto: ebay)
Bildet avslører at det er rikelig med patina her og at dette eksemplaret har største motor. Du fikk S-Type med en 3,4-liter også. (Foto: ebay)
Bildet avslører at det er rikelig med patina her og at dette eksemplaret har største motor. Du fikk S-Type med en 3,4-liter også. (Foto: ebay)

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Se bare på interiøret. Dette er klassisk eleganse og engelske tradisjoner så det holder. Dashbordet i treverk, de runde instrumentene – sikkert fra Smiths – og ikke minst den vakre raden med vippebrytere. Lyst skinn og myke tepper trekker heller ikke ned totalinntrykket. Lekkert!

Ikke for det, vi ser at det her er på tide – på overtid også, for den saks skyld – med en liten restaurering, men bilen ser veldig komplett ut. I tillegg påstår selger at det eklektiske anlegget er i orden.

Når en bil ser ut slik som dette er det liten tvil om opphavslandet. Ingen andre enn engelskmenn lager slike kreasjoner
Når en bil ser ut slik som dette er det liten tvil om opphavslandet. Ingen andre enn engelskmenn lager slike kreasjoner

Bilhistorie: Jaguar sine racerbiler

Jaguar S-Type ble ikke den suksessen Jaguar håper på. Den ble produsert i kun fem år, mellom 1963 og 1968 i snaue 25.000 eksemplarer, og har vel havnet litt i skyggen av både den eldre Jaguar Mark II og den nyere Jaguar XJ6.

Om du ikke orker ...

Men heller ikke mindre suksess enn at det mellom 1999 og 2008 ble laget en ny Jaguar S-Type. Om du ikke orker å gå løs på et slik prosjekt som dette låvefunnet – så byr faktisk den på mye av det samme i en moderere innpakning. Og prisene er slett ikke ille. Les mer om den her:

Men for å holde oss til låvefunnet så kan det jo også nevnes at lakken er den ultraklassiske British Racing Green. Ikke nok med det – som du sikkert allerede har sett er interiøret i Cream Leather.

Så mye mer klassisk enn det blir det bare ikke ...

Jaguar XJ6: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?