Tidsmaskin. Dette er et rullende eksempel på det glade 80-tallet og hva som gjaldt på biltilbehørsfronten da.  (Foto: Privat)
Tidsmaskin. Dette er et rullende eksempel på det glade 80-tallet og hva som gjaldt på biltilbehørsfronten da. (Foto: Privat)

Renault 10: Dette er en tidsmaskin

Nå kan nostalgi-raceren bil din.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tikroneseddelen blir erstattet av en mynt, Arne Treholt blir arrestert mistenkt for spionasje, Bruce Springsteen slipper albumet Bron in the USA, og skiskytter Eirik Kvalfoss vinner tre medaljer i vinter-OL i Sarajevo. Året er 1984.

Petter Evjen er 16–17 år og har en Renault 10 som er under oppfiksing. Alle de klassiske og tidsriktige grepene tas.

Lakken blir gul, all krom lakkeres svart, ekstra bremselys monteres på hattehylla og et innvendig bakruresjalusi tar plass i bakvinduet.

Renault 30 TS: Hva med litt fransk årgangsluksus?

Nostalgi

Berifelger, sort lakkert felt på panseret og bakspoiler gir et litt sporty stuk.

Alle vi som nå begynner å bli grå ved tinningene husker disse tingene. Dette er nostalgi på høyt nivå!

Det som imidlertid er ganske så unikt er att Petter (nå 45) fortsatt har sin bil. Fortsatt med alt 80-tallstilbehøret i behold. Nærmere en tidsmaskin kommer man ikke. Denne tar deg rett tilbake til det glade 80-tallet!

Nå har han dog bestemt seg for å selge nostalgi-raceren, som ikke har vært i bruk de siste 17 årene.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Damemagnet?

Apropos racer: Renault 10 var vel ikke den aller største damemagneten – det var liksom Volvo 142, Ford Taunus og Opel Ascona som var greia for oss som var unge den gang.

Men det er all grunn til å tro at en og annen litt optimistisk eier av disse har gått på en ørliten "smell" i møte med Petter og den gule 10-er´n hans.

Dellorto forgasser, Gordini ventilkåpe og eksos med boble utblås sladrer om at noen har tuklet med motoren her. (Foto: Privat)

Fransk sportsbil – finnes det?

En ikke ukjent storhet innen motortrimming – Arne Berg – har nemlig tuklet med "vepsen" som bor under baklokket her.

Det hele er akkompagnert av ombygget giroverføring, rikholdig instrumentpanel og en tøff eksospotte med doble utblås fra Cooper. Tøft?

Mer mimring

Prikken over i´en er de kule og brede stålfelgene fra Borani.

Andre ting å glede seg og mimre over er GT-ratt, bøtteseter og ikke minst tidsriktig Blaupunkt radio med kassettspiller...

De tøffe, brede Borani-stålfelgene setter prikken over "i". Det er dessuten liten tvil om at Petter er flink med pussefilla... (Foto: Privat)

Les også: Renault – dropper planene om ny luksusbil

Renault 10 kom første gang i 1965 og ble produsert fram til 1971, da den ble erstattet av den langt mer moderne Renault 12 med både frontmontert motor og forhjulstrekk.

Akkurat denne bilen trillet ut fra Renault-forhandleren i Trondheim en vakker dag i 1970, og var den gang hvit.

Ingen upris akkurat ...

Bilen ser både rustfri og pen ut på bildene, og prisen på 25.000 kroner for hele herligheten kan da umulig være noen upris for en ekte tidsmaskin?

Undertegnede, som stadig maser om at pene, urørte originalbiler alltid er best, føler at han møter seg selv litt i døra her. Men det er unntakene som bekrefter regelen, heter det jo. Dette er et slik unntak. Et hederlig et også...

Vi håper både for Petter og den gule Renaulten at "riktig" kjøper dukker opp og tar vel vare på bilen videre.

Renault Fuego: Gjorde sportsbildrømmen oppnåelig