Ny og oppfrisket versjon av Skoda Superb er på vei - slik ser den ut i stasjonsvognutgave.
Ny og oppfrisket versjon av Skoda Superb er på vei - slik ser den ut i stasjonsvognutgave.

2014 Skoda Superb: Nå får konkurrentene enda mer å stri med

Skoda fornyer storbilen Superb - her er alle prisene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon Superb har vært en stor suksess for Skoda helt fra lanseringen. Her tilbyr de klasseledende plassforhold og mange smarte løsninger – til en pris konkurrentene virkelig sliter med å matche.

Stasjonsvogna har blitt en ekte folkebil her hjemme.

Nå er en omfattende fornyet versjon på vei. Den byr på mer utstyr, nye motorer - og ikke minst muligheten for 200 hks bensinmotor i kombinasjon med både firehjulstrekk og automatgir.

Del med Facebook-vennene dine

Skoda oppgraderer både kombikupeen og stasjonsvogna av Superb, bilen har premiere i Shanghai senere i april.

Avdukes i Kina

Rimeligste modell koster 282.500 kroner - det er kombiversjonen 1,6 TDI Greenline, med 105 dieselhestekrefter.

Så går det oppover til den dyreste, 2,0 TFSI med 200 hk, DSG-automatgir og firehjulstrekk. Som stasjonsvogn og med høyeste utstyrsnivå, Laurin & Klement, må du ut med drøyt 500.000 kroner for denne sprekingen.

Og det verste er at selv om vi snakker om Skoda til en halv million kroner - som kanskje høres ganske vilt ut i utgangspunktet - får du utrolig mye bil for pengene.

LES OGSÅ: Subaru Outback: Slik oppsto en helt ny trend

170 hk og automatgir

Noen stor prisnedgang er det ikke snakk om med den nye modellen, men noen endringer i utstyret blir det - både hva som er standard og hva du kan bestille.

Start-stop teknologi og energigjenvinning blir standard på alle dieselmotorer og den minste bensinmotoren 1,4 TSI med 92 kW/125 hk. Superb Greenline har et forbruk på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 109 gram/km.

Superb med firehjulstrekk og dieselmotoren 2,0 TDI på 140 hk leveres nå med manuell girkasse, mens 2,0 TDI 170hk med 4X4 kommer med sekstrinns DSG-automatgir.

Mer standardutstyr

Her til lands blir ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler, Hill-hold og dekktrykkskontroll standard. ESC, ABS, TSA (tilhengerstabilisator) og bremseassistent er også del av det standardutstyret.

Nye Superb kan også leveres med siste generasjon automatisk parkeringsassistent, elektrisk soltak med solceller, KESSY (nøkkelfri adgang og start/stopp knapp) samt tre moderne audio- og navigasjonssystemer, to av dem med DAB+.

Stasjonsvogna svelger imponerende 633 liter bagasje. Som en ekstra komfortdetalj kan nå passasjersetet foran reguleres fram og tilbake fra baksetet. Kjekt å ha når man virkelig skal strekke på beina!

Nytt design

Fronten har fått nytt design fra støtfanger til frontrute, i tråd med Skodas nye designspråk. Grillen, logoen, hovedlys og tåkelys, panser og skjermer er nye. Helt nytt for Superb er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED-kjørelys.

Hekken er også redesignet. Baklyktene har fått den nye Skoda, typiske C-formen som på Superb er skapt med tre LED-striper. Designdetaljene med to trekanter på bakluken er et annet nytt kjennetegn.

Superb får også to nye farger, Metal grey og Moon white. Den høyeste utstyrsvarianten, Laurin&Klement, kan i tillegg leveres i den nye fargekombinasjonen Brown Ivory innvendig.

De første nye bilene kommer til Norge i juli.

Slik ser "nye" Superb ut i topputgaven. Skoda oppgraderer sin største bimodell like etter at helt ny Octavia er lansert.


SE VIDEO: Skoda Superb: Denne familiebilen lurer deg trill rundt



00 Priser Suberb 2

00 Priser Suberb 1

LES OGSÅ: Test: Skoda Superb: Denne bilen er en ulv i fåreklær