Tesla har mye å juble for om dagen. Salget av nye Model S går så det suser, og onsdag kveld kom nyheten om at de har tilbakebetalt hele det statlige lånet de mottok i 2010. Det var på svimlende 451,8 millioner - dollar!

Nedbetalingen skjer NI år (!) tidligere enn planlagt, takket være salgssuksessen Model S.

Tesla er nå det eneste amerikanske bilselskapet som har klart å betale ned hele det statlige lånet de har mottatt.

Denne nedbetalingen er naturligvis et svært viktig steg for selskapet som på mange måter fortsatt er i etableringsfasen.

Selskapet sprettet også champagnen da det ble klart det de for første gang gikk med overskudd etter første kvartal i år.

Historien om Fisker har fått en langt tristere utvikling

99 av 100

Men ikke nok med det. Nylig fikk Tesla Model S høyeste testscore noensinne, i det uavhengige amerikanske forbrukermagasinet ”Consumer Reports” sin grundige test. Model S fikk 99 poeng ut av 100 mulige.

Konklusjonen deres er kort og godt at dette er den beste bilen de noensinne har testet.

Consumer Reports er et månedsmagasin, som utgis av den amerikanske Consumers Union. De ble grunnlagt i 1936 og har opparbeidet seg høy troverdighet på forbrukerjournalistikk.

Nylig hadde de altså Model S under lupen – og likte det de fikk se.

LES OGSÅ: Slik lanserte Tesla seg i Norge

– Kombinerer miljø, luksus og sportslighet

– Model S kombinerer egenskaper som miljøhensyn med luksusbilens støysvake kjøring og komfort, samt sportsbilens hurtige akselerasjon, kjøreegenskaper og bremser. Den er komfortabel og stille som en luksusbil, men mer energieffektiv enn de beste hybridbiler, forteller Jake Fisher, som er ansvarlig for biltestene hos Consumer Reports.

LES OGSÅ: Så billig blir superelbilen

Fra 446.000 kroner

Tesla Model S har plass til opp til syv personer, akselererer fra 0–100 km/t på 4.4 sekunder og har en rekkevidde på 500 kilometer, opplyser Tesla i en pressemelding.

Startprisen i Norge er fra 446.600 kroner. Da får du 60 kWh-batteriet med en rekkevidde på 370 kilometer.

Performancemodellen, med 416 hk, koster fra 595.000 kroner.

LES OGSÅ: Test: Nissan Leaf: Nå skjønner vi hvorfor den selger så godt

Norge størst

Interessen for Model S i Norge er større enn i noen annet marked utenfor USA, takket være at det finnes såpass mange insentiver for å kjøpe og kjøre elbil.

Tesla har også lovet å få opp egne, gratis hurtigladestasjoner mellom alle de store byene i Norge i løpet av august.

Over 1.000 nordmenn har bestilt, og utover sommeren begynner leveransen av de første bilene.

Hvis du bestiller Model S nå, er ventetiden rundt åtte måneder.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Blir dette din neste super-SUV?

Tester nå

Broom.no har akkurat fått hendene på en helt ny Model S fra Tesla, og kommer snart med en omfattende test.

Bilen vi kjører er nettopp ankommet Norge, og har fått en del av oppgraderingene som blir å finne på bilene som leveres til Norge.

Model S har for øvrig fått flere priser. Den ble blant annet Årets Bil i de amerikanske bilbladene Motor Trend og Automobile.

I tillegg fikk den betegnelsen Årets Miljøbil i forbindelse med New York International Auto Show tidligere i år.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Tesla Motors

Tesla Motors utvikler elbiler og elbilteknologi.

De startet med Tesla Roadster, en toseters sportsbil

Teslas mål er å akselerere verdens overgang til elektrisk mobilitet med et fult sortiment av stadig billigere elektriske biler.

Firmaet har base i California, der de designer og fremstiller elektriske biler, samt elektriske motorer og komponenter til partnere som Toyota og Daimler.

Tesla har levert nesten 10.000 elektriske biler til kunder i 31 land.

Etter første kvartal i 2013 gikk selskapet for første gang med overskudd

Levering av Model S til Europa begynner til sommeren.

Tesla er eneste bilselskap i USA som har tilbakebetalt hele det statilige lånet de har mottatt

LES OGSÅ: Elbiltest: Hjem fra jobben med hjertet i halsen