Det kan koste skjorta å levere bilen på verksted - på broom.no går debatten rundt timeprisene høyt.
Det kan koste skjorta å levere bilen på verksted - på broom.no går debatten rundt timeprisene høyt.

Sjekker ikke verkstedets priser

Nordmenn bryr seg ikke før regningen virkelig svir.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen tvil om at mange lar seg sjokkere over hvor mye det koster å ha bilen på verksted. Særlig virker det som om mange er oppgitt over hvor høy timeprisen er hos merkeverksteder.

Men likevel sjekker mindre enn halvparten av norske bileiere prisen hos flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.

Det kommer fram i en viser en ny undersøkelse foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Bare 46 prosent orienterer seg om priser hos flere verksteder.

LES OGSÅ: Hvor viktig er det egentlig å ta service på bilen?

Klar for forskjellene

Prisbevisstheten øker imidlertid dramatisk når bileierne står foran en særlig dyr reparasjon. Da oppgir åtte av ti at de ville sammenlignet nøyere enn ellers.

– Nordmenn flest er nok klar over at det er store forskjeller, men tar ikke konsekvensen av det før de risikerer en regning som virkelig svir, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Han mener det er svært mye å spare på å bryte med gamle verkstedvaner.

– Det kan være store forskjeller bare på en vanlig intervallservice. Når det blir behov for større reparasjoner som medfører bytte av dyre deler kan det fort dreie seg om mange tusenlapper, sier Hansen.

LES OGSÅ: Disse bilene bryter sammen når garantien er over

Alle står fritt

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere brukte deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge verksted så lenge det benyttes originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet.

Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner, og kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice.

– Troen på at den ene typen verksteder er bedre enn den andre er kraftig redusert de senere årene. Andelen som ikke synes det er noen forskjell eller som ikke vet hva de skal svare utgjør nå over halvparten av befolkningen.

I årets undersøkelse svarer 30 prosent at merkeverkstedene gir best og sikrest reparasjon og service. Det er et fall på fire prosent siden i fjor, og 14 prosent lavere enn i 2006.

LES OGSÅ: En verkstedtime kan koste over 1500 kroner

Pris viktigst

16 prosent mener de frittstående verkstedene er best. Andelen har økt med fire prosent siden i fjor, og er mer enn doblet siden 2006. 34 prosent mener at det ikke er noen forskjell. 20 prosent svarer at de ikke vet.

Fire av ti bileiere mener pris er det mest avgjørende når de skal velge verksted. 26 prosent svarer service. For 22 prosent er det viktigst å kunne velge et merkeverksted.

– Den langsiktige trenden er at en stor og økende andel av bileierne opplever det som trygt å velge verksted uavhengig av merketilhørighet. Samtidig begynner prisbevisstheten å komme når det gjelder kostbare reparasjoner spesielt.

Nå håper ABL at oppmerksomheten om pris vil få sterkere innflytelse også på verkstedvalget ved behov for ordinær service og mindre reparasjoner.

– Det vil forsterke den frie konkurransen til forbrukernes beste, sier Arild Hansen.

LES OGSÅ: – Hvorfor tar samme verksted forskjellig pris?

Benny foran garasjen II

Drar til Sverige

De siste årene har andelen nordmenn som har dratt til Sverige for å gjennomføre service eller reparasjoner på bilen økt betydelig.

Her kan det være store summer å spare.

– Det er også flere som har fått opp øynene for å handle deler på Internett. Her kan det også være mye å hente med tanke på priser. Men da skal en også vite hva en driver med, mener Brooms bilekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: Hjelp! Bilen min har vært på verksted i syv måneder

Merkeverksted

Han synes norske bilister burde bli mer prisbevisste.

– Det er ingen tvil om at det er penger å hente på å sjekke rundt. Merkeverkstedene er gjerne dyrest, men også de har som regel muligheten til å komme med tilbud som er lavere.

– Hvilke argumenter er det for å bruke et merkeverksted som er dyrere enn et frittstående verksted?

– For en del moderne biler kan det være et poeng på grunn av kjennskap til bilen og dens stadig mer avanserte systemer. Da sjekker gjerne også en del faste poster som kan være viktig – og oppgraderer gjerne software.

– Men for vanlige reparasjoner og bytte av mekaniske deler eller et ekstra oljeskift ser jeg vel ikke like mye poeng i å gå til merkeforhandlere, presiserer Benny.

LES OGSÅ: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted