Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Merket bak på bilen avslører at det er snakk om en hybridbil - og intet hvilken som helst hybrid. BMW i8 er BMWs framtidsbil med tanke på å kombinere sportslighet og lavt utslipp. FOTO: Sindre Abrahamsen / Netcarshow
Merket bak på bilen avslører at det er snakk om en hybridbil - og intet hvilken som helst hybrid. BMW i8 er BMWs framtidsbil med tanke på å kombinere sportslighet og lavt utslipp. FOTO: Sindre Abrahamsen / Netcarshow

BMW i8: NTNU-studenter snublet over BMWs framtidsbil!

– Vi ble ganske satt ut. Se bildene!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Carparazzi, som er et ordspill på Paparazzi, er navnet på en noe spesiell type fotografer. Som navnet indikerer handler det om å ta bilder av biler som produsentene egentlig vil holde hemmelig.

De fire norske maskinstudentene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim (NTNU) har nok helt andre ambisjoner enn en slik fotokarriere.

Men da de tilfeldigvis snublet over BMWs svært spennende, og godt kamuflerte framtidsbil, i8, fant de raskt fram kamera. De skjønte at dette var noe helt spesielt.

LES OGSÅ: BMW i3: Dette er en revolusjon

De norske NTNU-studentene var ikke sene med å finne fram kamera og ta en nøye kikke på den helt spesielle bilen som plutselig stod parkert utenfor leiligheten deres. Bilen er dekket med kamulasje for å ikke bli "avslørt" - men gutta har skjønt hva det er likevel ... FOTO: Sindre Abrahamsen

Sperret opp øynene

– Vi ble egentlig ganske satt ut. Vi er i München på utveksling, ved Technische Universität München ved fakultetet for Maschinenwesen. Da vi oppdaget BMW-en parkert i gaten like utenfor leiligheten der vi bor sperret vi opp øynene, forteller Fredrik Mentzoni.

Utvekslingsåret er det fjerde av den totalt femårige sivilingeniørgraden ved NTNU. Så karene var ikke helt ukjente med en del av det de fikk se ...

Dessuten er de alle sammen bilinteresserte.

00 BMW i8 forfra

LES OGSÅ: BMW skal selge elbiler på Internett

– Sittet i de samme salene

– Fra studiene har vi lært mye strømnings- og faststoffmekanikk, dynamikk og beregning, og med det utgangspunktet prøver vi å forstå hvorfor gutta hos BMW har valgt de løsningene som de har.

– Også er det ekstra gøy å tenke at ingeniørene som har laget denne bilen sannsynligvis har sittet i de samme forelesningssalene og hatt de samme fagene som vi tar nå. Bil er viktig i Tyskland og BMW er ekstremt store i München, fortsetter Mentzoni.

Merket bak på bilen avslører at det er snakk om en hybridbil - og intet hvilken som helst hybrid. BMW i8 er BMWs framtidsbil med tanke på å kombinere sportslighet og lavt utslipp. FOTO: Sindre Abrahamsen

Firehjulstrekk

Av det de norske studentene kunne se er det snakk om en bil hybrid drivlinje, med mye bruk av lettmateriale og spennende aerodynamiske løsninger.

– Det ser ut som bilen vi har avbildet er BMW i8 – og den var merket med Hybrid Testvehicle. Det så ut som den hadde firehjulstrekk, konkluderer Mentzoni, Tor Marstein, Truls Edvardsen Aarønes og medstudent/for anledningen fotograf Sindre Abrahamsen.

00 BMW i8 undersiden
00 BMW i8 detalj panser

LES OGSÅ: Joakim fisket fram mobilen da han så denne

Plug in Hybrid

Vi kan ikke annet enn å si oss enige, det ser absolutt ut som BMWs framtidsbil, i8.

Den er foreløpig vist som konseptbil – men skal gi klare signaler om hva vi har i vente fra BMW-hold når det gjelder utvikling i tiden framover.

Hybridbilen kombinerer elmotoren fra småbilkonseptet BMW i3, som for øvrig skal presenteres i Oslo denne uka, og en tre sylindret bensinmotor på 220 hk.

Det gjør i8 til en aldri så Dr. Jekyll and Mr. Hide-modell: På den ene siden en skikkelig versting med tanke på ytelser – og på den andre siden en miljøbil nesten uten utslipp.

Den sportslige hybridbilen i8 sammen med den vesle elbilen i3 som den deler motor med. Sistnevnte er forøvrig et konsept som skal presenteres nærmere i Oslo denne uka.

0–100 km/t på under fem sekunder

Ifølge BMW skal den fikse 0–100 km/t på under fem sekunder – og likevel klare seg med et forbruk på under 0,3 liter på mila.

Lithiumbatteriet som sitter i bilen skal være nok til å gi bilen en elektrisk rekkevidde på 35 kilometer.

Siden batteriet kan altså lades via stikkontakten hjemme, mener BMW at dette er en bil som i stor grad kan brukes uten å avgi utslipp i det hele tatt.

i8 får har et firehjulstrekksystem og 2+2-løsning med tanke på seter.

00 BMW i8 konseptbilen

Les mer om BMWs miljøbilframtid her

00 BMW i8 interiør

LES OGSÅ: Se hva som plutselig dukket opp utenfor Coop