Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høststormen Sandy satte dype spor i USA i fjor. Ikke minst gikk det ut over bilparken. Det er anslått at rundt 200.000 biler ble ødelagt i forbindelse med flommen som oppstod i uværet.

Mange av disse bilene er så skadet av vannet at de ganske enkelt er klare for pressa.

Men nå viser det seg at flere har sett sitt snitt til å tjene penger på Sandys herjinger. En rekke ødelagte biler, flere tusen i følge forsikringsselskapet IF, blir nemlig eksportert til Europa.

LES OGSÅ: SUV-eiere får ikke dette skader

Saltvann gjør stor skade

Vann er jo vanligvis ikke et problem for biler - men når det blir så mye at hele eller mesteparten av bilen plutselig befinner seg under vann, da blir skadene ofte så store at alt håp er ute. Særlig saltvann er håpløst for både karosseri, interiør, styringsenheter og ledningsnett.

Det svenske nettstedet Teknikens Värld (TV) forteller at bare i Sverige importeres rundt 4.000 USA-biler i 2012 - og en stor andel av disse har ifølge statistikk fra Carfax omfattende skader.

Går på en smell

Mest utsatt er biler som kommer via Litauen. Hele 61 prosent av USA-importerte biler som har kommet til Sverige etter en tur innom Litauen har alvorlige mangler.

Carfax hevder at bakgrunnen for dette er at ulike kriminelle ligaer "reparerer" bilene før de blir videresolgt.

- Det er lett å bli lurt av muligheten for å gjøre et kupp på en flott bil. Men i realiteten går man ofte på en skikkelig smell. Kundene blir naturligvis svært skuffet når de finner ut at bilen egentlig er et skrap, forteller Göran Kallner If til TV.

- Sjekk historikken nøye

Brooms bilekspert, Benny Christensen.

If i Sverige krever derfor nå at importen av USA-biler får et økt fokus fra EU. Forsikringsselskapet ønsker at import av biler fra USA må sikres på en bedre måte.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke i tvil om at dette er en problemstilling norske bilkjøpere også bør være oppmerksom på.

- Det finnes et stort miljø av amcar-entusiaster i Norge. Både disse og andre som faller for fristelsen å importere biler fra USA bør sjekke historikken på bilene de henter grundig. Vannskader som er alvorlige er ikke alltid like lett å finne - og i mange tilfeller blir bilene fikset såpass at de virker i god stand. Men saltvann kan gjøre mye skade som i første omgang er usynlig, sier han.

LES OGSÅ: En liten smell her kan ødelegge kjøreegenskapene

Skjedd før ...

Det er ikke første gangen at vannskadede biler blir solgt til Europa. I fjor kunne Broom fortelle om en Chevrolet-forhandler i Danmark som solgte over 80 biler som hadde vært delvis under vann - uten å opplyse om dette til kunden.

Merkeforhandleren mente at dette var skader av bagatellmessig karakter og at de nødvendige utbedringene var gjort. Kundene delte ikke dette synspunktet.

Les mer om denne merkelige saken her

LES OGSÅ: Hjelp - bilen min har gått en måned over garantitiden