Ford Econoline: Snakk om Grease-tøff bil!

Her får du sjelden veteranbil med godt synlig filmhistorie på kjøpet.

Motivlakkerte vans er ikke lenger så vanlige i Norge. Og en første generasjons Ford Econoline, selve stamfaren til dagens amerikanske vans, er temmelig sjelden i seg selv også. (Foto: Autodb.no)
Motivlakkerte vans er ikke lenger så vanlige i Norge. Og en første generasjons Ford Econoline, selve stamfaren til dagens amerikanske vans, er temmelig sjelden i seg selv også. (Foto: Autodb.no)

En gang i tiden var amerikanske vans noe av det tøffeste du kunne eie. Og det er ikke så fryktelig lenge siden.

Mens van-entusiastene i dag stadig oftere tar utgangspunkt i allerede opp-jazzede utgaver fra conversion-firmaer som Choo-Choo Customs og Starcraft, og fortsetter å pynte ved å installere løse tilbehør, var utfordringen større på 1970-tallet. Da måtte de fleste starte med simple ”brødbiler”, og finne på alt selv.

Selges med gjenkjøpsrett

Ikke minst gjaldt det lakkering. Noen handlet maskeringstape for store penger og lakket striper av hjertets lyst, mens de mer kunstneriske klemte til med motivlakk.

Les også: Husker du denne: "Nå selger jeg drittbilen"...

I dag er dette sjeldent å se. Så sjeldent at vi hopper i stolen når vi ser en slik bil som den på disse bildene, full av motiver fra filmen "Grease" fra 1978.

Her er det fullt mulig å bli nostalgisk både av bilen og av motivene. Om du ikke husker 1960-tallet, kan det hende du husker filmen
Her er det fullt mulig å bli nostalgisk både av bilen og av motivene. Om du ikke husker 1960-tallet, kan det hende du husker filmen

For ikke bare er det en fargerik og iøyenfallende bil vi ser, det er også en svært uvanlig biltype, som du atpå til kan bli eier av dersom du tropper opp med 120.000 kroner til selgeren – og lar ham få forkjøpsrett når bilen skal selges igjen.

Se annonsen her:

Ikke mange slike igjen

Econoline E100en fra 1963 er på mange måter selve stamfaren til dagens amerikanske vans, og en biltype som man svært sjelden ser i dag – i hvertfall her i landet, hvor de ikke var så vanlige da de var nye heller.

Nettopp slik så det ut i en custom-van på tidlig 1970-tall. Ikke noe å si på den gjennomførte stilen i den gamle Econolinen. (Foto: Autodb.no)
Nettopp slik så det ut i en custom-van på tidlig 1970-tall. Ikke noe å si på den gjennomførte stilen i den gamle Econolinen. (Foto: Autodb.no)

Ford Econoline kom på markedet like etter 1960, basert på Falcon, og størrelsesmessig ganske tilsvarende Chevrolets varebiler i Corvair-familien. Men der hvor Chevrolet og GM brukte Corvair-konseptet for å lage en ”amerikansk VW-buss” med hekkmontert boxer-sekser, satset Ford mer tradisjonelt med rekkesekser i fronten.

Del med Facebook-vennene dine!

Og som vi tidligere har skrevet om på Broom.no; det var ikke akkurat tidsalderen for å gi det tradisjonelle amerikanske på båten og forsøke å etterligne tyske ideer i USA på 1960-tallet. Dermed gikk Corvair-vanen og pickupen ut etter noen få år, og GM begynte å produsere vans etter samme oppskrift som Chrysler og Ford.

Les også: Denne Hiacen er ikke akkurat vanlig lenger, den heller

Gjennomført både inni og utenpå

Bilen det her handler om er altså en slik bil fra første generasjon, som gikk ut helt på slutten av 1960-tallet. Etterfølgeren fikk mer av den etter hvert tradisjonelle fasongen med et markert snuteparti, mens denne altså er svært så kompakt. Likevel er den ikke mer kompakt enn at kreative hender har klart å få på plass en 289 kubikktommers V8 og automat i bilen, som opprinnelig kun ble levert med rekkesekser.

Et morsomt poeng er at de aller fleste av bilene som er motivlakkert på denne Forden, faktisk er produsert av hovedkonkurrent GM. (Foto: Autodb.no)
Et morsomt poeng er at de aller fleste av bilene som er motivlakkert på denne Forden, faktisk er produsert av hovedkonkurrent GM. (Foto: Autodb.no)

Men om bilen i seg selv er morsom, er det selvsagt det ikke helt standardmessige ved bilen som tiltrekker seg de fleste blikkene.

Les også: Gamle arbeidsbiler - nå er de gull verdt...

For å starte med innsiden er lampettene, buesofaen og den knappstoppede velouren på vegger og tak ganske tidstypisk for når denne bilen ville ha vært et naturlig innslag i ”van-bevegelsen” – altså når den var utrangert fra yrkeslivet, antagelig en gang rundt midten eller slutten av 1970-tallet.

Sjelden sjanse

Akkurat ved de tider da kultfilmen ”Grease” gikk sin seiersgang på kinoer både i Norge og USA, med andre ord – og svært mange vil kjenne igjen scener fra filmen både på sidene og bak. Lakkjobben ser ut til å være gjort med like stø hånd som innredningen, og selgeren forteller da også at den har vunnet premier begge de to gangene den har vært vist frem på treff – både før og etter motivlakkeringen.

Komforten var ikke enorm i de første Econoline-utgavene heller. Men de gjorde jobben, og var enkelt nok bygde til at det var lite som kunne gå i stykker. (Foto: Autodb.no)
Komforten var ikke enorm i de første Econoline-utgavene heller. Men de gjorde jobben, og var enkelt nok bygde til at det var lite som kunne gå i stykker. (Foto: Autodb.no)

Mens noen av de gamle motivlakkerte bilene fra 1980-tallet i dag blir tatt vare på og restaurert, er det forholdsvis sjeldent at det dukker opp nye. Og det er i hvertfall sjelden at det skjer på en så klassisk gammel van som denne Econolinen.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du alltid hatt en ”van-mann” i magen, kan dette med andre ord være anledningen du har ventet på...

Les også: Ford Transit - første varebil med toppscore i krasjtest