Dette er en av årets viktigste nybiler   nemlig splitter nye 5 serie. Den har fått en facelift   og det betyr snillere motorer, lavere utslipp og lavere startpris. Dessuten kommer firehjulstrekk nå også på 520d   som betyr at lista for å få Norgeskombinasjonen   stasjonsvogn, automatgir og firehjulstrekk på 5 serie senkes betydelig.
Dette er en av årets viktigste nybiler nemlig splitter nye 5 serie. Den har fått en facelift og det betyr snillere motorer, lavere utslipp og lavere startpris. Dessuten kommer firehjulstrekk nå også på 520d som betyr at lista for å få Norgeskombinasjonen stasjonsvogn, automatgir og firehjulstrekk på 5 serie senkes betydelig.

BMW 5-serie: Nå er denne favoritten blitt ny

Nå blir den billigere – også med firehjulstrekk. Se bildene!

BMW 5-serie er en virkelig familiebilfavoritt – og nyeste generasjon har vært en dundrende suksess. Over 1 million solgte biler forteller noe om det.

Men det gjelder å ikke hvile på laurbærene. For konkurrenter som Mercedes E-klasse og Audi A6 har blitt svært plagsomme konkurrenter.

Derfor byr BMW på noen splitter nye godbiter for å holde på kundene sine i denne klassen. Faceliften gjelder både sedan, touring og GT-modellen.

LES OGSÅ: BMW 3-serie: – Den beste er blitt enda bedre

00_BMW 5-serie touring bakfra
00_BMW 5-serie touring bakfra

Billigere med firehjulstrekk

De to viktigste nyhetene for oss nordmenn er at du nå får firehjulstrekksystemet xDrive på 520d og at det blir en ny innstegsmodell, 518d.

Dermed blir 5-serien, både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk, et mer oppnåelig alternativ for flere. Inntil nå har du nemlig måttet velge 525 om du ønsket trekk på alle fire - mens innstegsmodellen har vært 520.

00_BMW 5-serie xDrive blir billigere
00_BMW 5-serie xDrive blir billigere

LES OGSÅ: Test: BMW M5: Møtet med en helt – som nesten går helt galt

Ikke mye, men nok ...

Før vi går videre kan vi ta for oss de overfladiske endringene. Her har ikke BMW funnet det nødvendig å gjøre store grep.

Det er i essens nye lykter foran, litt modifiserte lykter bak, ny frontfanger som har trekk vi kjenner fra nye 3-serien og ny bakfanger.

Det er også gjort noen endringer i designet på fronten for å minske luftmotstanden.

00_BMW 5-serie blinklys i speilet
00_BMW 5-serie blinklys i speilet
00_BMW 5-serie nye lykter foran
00_BMW 5-serie nye lykter foran

Til sammen blir utseendet endret nok til at de nye kundene vil kunne vise naboen at de har kjøpt en helt ny bil – men ikke mer enn at de fleste vil slite med å skille dagens modell fra den nye.

På samme måten som på 3-serien blir det også tre forskjellige stiler å velge mellom: Luxary, Sport og Modern-line.

5-serie GT har også fått facelift. Og særlig hekken er gjort mer elegant enn dagens modell.
5-serie GT har også fått facelift. Og særlig hekken er gjort mer elegant enn dagens modell.
Synes du faceliften har gjort at GT-en nå er blitt elegant?
Synes du faceliften har gjort at GT-en nå er blitt elegant?

I tillegg kan du naturligvis fortsatt bestille den populære M-sportpakken.

iTouch

Interiøret har heller ikke fått de helt store endringene. Den viktigste finner vi oppå hjulet som brukes til å navigere i iDrive-menyen. Det har nemlig blitt sensitivt for din fingers bevegelse. iTouch-kalles det nye systemet.

Dermed kan du nå bruke dette til å bla i menyer, skrive og ellers navigere deg rundt i bilens omfattende softwaresystem.

Dette er imidlertid ekstrautstyr.

LES OGSÅ: Topp 10: De mest pålitelige bilene

00_BMW 5-serie itouch-hjulet
00_BMW 5-serie itouch-hjulet

Dynamisk instrumentpanel

BMW har også valgt å gjøre instrumentpanelet "dynamisk". Det endrer seg avhengig av hvilke kjøreprogram som er aktivt.

Hvis du har valgt Sport vil for eksempel farten vises digitalt, turtelleren blir framhevet og hvilket gir du har valgt blir vist. I Eco Pro forandrer turtelleren seg til en Efficient Dynamics-display, som viser hvor effektivt du kjører.

Legg til at du kan velge nye farger på lakk og interiør, og ny design på felgene, og du har de viktigste visuelle endringene.

00_BMW 5-serie interiør
00_BMW 5-serie interiør

LES OGSÅ: Duell: Audi A6 Avant møter BMW 5-serie Touring

Ny innstegsmodell

Det kommer også nye og mer effektive motorer – og det er gode nyheter for lommeboka, på flere måter. Lavere forbruk, vekt og utslipp blir nemlig belønnet med lavere priser her i Norge – og i tillegg har du naturligvis mindre driftsutgifter når du kjører.

518d har "bare" 143 hk – men et dreiemoment på 360 nm. Bare 20 nm mindre enn dagens 520d.

0–100 km/t fikser den på 9,7 sekunder med manuell gir, og 9,6 om du velger automat.

Men det som virkelig imponerer er forbruket. 0,45 l/mil er svært lavt i en så stor og tung bil.

00_BMW 5-serie sedan
00_BMW 5-serie sedan
00_BMW 5-serie sedan bakfra
00_BMW 5-serie sedan bakfra

Verstingene

520d sedan med xDrive får 184 hk (380 nm). Det sørger for 0–100 km/t på 8,1 sekunder – og et forbruk på 0,49 l/mil.

525d sedan med xDrive har 218 hk (450 nm) – og er over ett sekund raskere på samme øvelse. 7 sekunder blank klokkes den inn til.

Men selv den blir en sinke opp mot toppversjonen på dieselsiden – M550d xDrive – som fikser biffen på hysteriske 4,7 sekunder!

Rosinen i pølse, er, og vil for alltid være, M5. Den får også mer krefter – og fikser 0–100 km/t på 4,2 sekunder om du bestiller den med Competition Package.

Her kan du se bilder av og lese mer om nye BMW M5

Priser

Dagens 5-serie starter på 467.900 kroner (520d, 163 hk), mens billigste modell med xDrive (525d xDrive, 211 hk) starter på 608.700 kroner.

Vi har ikke fått prisliste på den nye 5-serien – men kommer naturligvis tilbake til denne så snart den er klart.

00_BMW 5-serie hvit stasjonsvogn
00_BMW 5-serie hvit stasjonsvogn

HVA SYNES DU OM NYE BMW 5-SERIE? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: BMW M5: BMWs superbil på billigsalg