Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mercedes-E-klasse-bakfra02-  (Foto: Benny Christensen)
Mercedes-E-klasse-bakfra02- (Foto: Benny Christensen)

Test Mercedes E-klasse: Vi tester den store familiedrømmen

Konkurransen med Audi og BMW tilspisses.

Stadig flere bilkjøpere valgte stasjonsvogn, og i mars 1978 startet Mercedes opp produksjon av sine stasjonsvogner av det som etter hvert ble E-klasse.

Suksessen uteble ikke, og dette er nå en av Mercedes aller viktigste modeller. I 2009 (som 2010-modell) var det klart for en helt ny utgave av billegenden.

De fleste var enige om at dette var en fin og god bil, men det er ikke til å stikke under en stol at ord som "gubbe", " traust" og "konservativ" også ble en del brukt da den skulle beskrives. Bilen føltes rett og slett ikke like moderne som konkurrentene, og ble fort litt gammel.

Derfor fant Mercedes ut at en skikkelig oppdatering og rekorddyr oppstramming var på sin plass.

Det er derfor vi i Broom – som noen av de aller første, kjører nykommeren på Norsk asfalt – rett og slett for å finne ut om de lyktes.

Bilen vi er utstyrt med er den som flest kommer til å velge - nemlig en 220 CDI stasjonsvogn med 170 hk og automatgir.

Godt utstyrt koster en slik fort 762.000 kroner.

Vårt førsteinntrykk leser du her:

Hvordan er den å kjøre?

Mercedes-E-klasse-i-fart (Foto: Benny Christensen)

Les vår stortest av Mercedes E-klasse her:

At en så stor, lang og tung bil – som attpåtil har en stor stjerne midt i grillen og en 170 hk dieselmotor under panseret - oppleves som trygg, komfortabel og stabil overrasker neppe mange.

Den hyggelige overraskelsen er at Mercedes også har gjort en god jobb med understellet på denne bilen. Bilen oppleves som fastere, mer direkte og med en mer presis styring enn forgjengeren.

Kjøreegenskapene – eller kanskje jeg skal kalle det kjøregleden – ligger dermed nærmere erkekonkurrentene BMW 5-serie og Audi A6 enn noen gang.

Testbilens AMG-pakke understreker dette ytterligere, både visuelt og ikke minst på veien. Medaljens bakside med 18-tommere og dekk i 245 millimeters bredde, fra Continental, er påtakelig dekkstøy på tørr, grov asfalt. Faktisk så mye at det er all grunn til å vurdere den ellers svært kledelige og sporty pakka. Synd.

150 nordmenn har sikret seg super-stasjonsvogna:

Hvordan er plassen?

Mercedes-E-klasse-dashbord (Foto: Benny Christensen)

Skal du ha større plass en hva E-klasse byr på – ja, da her du et problem. Dette er segmentets ubestridte plassmester. Duger ikke denne kan du like gjerne be om brosjyre og prisliste på Mercedes Sprinter i minibussutgave.

Om vi begynner bakerst så svelger bagasjerommet unna rause 695 liter. Det har rette vegger og helt flatt gulv og er dermed lett å pakke. I tillegg finnes skinner og bagasjeholdere.

Om vi beveger oss framover til baksetene så finner vi kanskje hovedgrunnen til at dette er drosjesjåførenes favoritt. Tre voksne sitter nemlig helt greit her - til og med den som sitter i midten. Her er E-klasse i en særstilling, ettersom de fleste andre bruker midtplassen nærmest som et nødsete og dermed ikke har lagt mye vekt på å gjøre det komfortabelt.

Mercedes-E-klasse-forseter (Foto: Benny Christensen)
Mercedes-E-klasse-baksete (Foto: Benny Christensen)

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Plassen foran er også god alle veier, setene er svært gode og raust med justeringsmuligheter på både seter og ratt gjør at alle finner en god kjørestilling.

Rattgir gir en ren og minimalistisk midtkonsoll, noe som bidrar til å forsterke den gode plassopplevelsen ytterligere.

Bedre familiebil til fem på langtur skal du slite med å finne.

Mercedes C220 4Matic: Perfekt Norges-bil

Finest utenpå eller inni?

Mercedes-E-klasse-forfra-so (Foto: Benny Christensen)

Endringene innvendig er ikke veldig store, men Mercedes har også sveipet over her når de først "pusset opp". Vi kjenner oss definitivt igjen, men sitter allikevel igjen med en bestemt følelse av at dette er litt mindre traust, og dermed et steg i riktig retning i forhold til konkurrentene.

Som alltid i Mercedes finner vi strålende finish, god materialkvalitet og det er intuitivt, pent og ryddig. Nye E-klasse står ikke noe tilbake for verken BMW eller Audi her. Hvilken du foretrekker er en ren smakssak.

Allikevel er det eksteriøret som tekker det lengste strået i denne øvelsen: Borte er de doble firkantede lyktene. Borte er også den merkelige knekken / svingen på bakdørene og bakskjermene, som liksom skulle minne oss om 50-tallets phonton-karosseri. Hvilket den også gjorde. Litt for mye...

Nå derimot, med rette linjer, virker bilen både lengre, lavere og mer elegant. Bakparten har også fått en forsiktig oppdatering, men det er den nye fronten med nye lamper og ny, større grill som utgjør den største endringen her.

Se på bildet under. Denne fronten kunne like gjerne tilhørt en sportsbil som klassens største familiestasjonsvogn. Lekkert!

Det er ikke veldig mye traust stasjonsvogn over denne fronten. Den kunne like gjerne ha tilhørt en sportsbil. (Foto: Benny Christensen)

Mercedes har aldri solgt flere biler:

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en 220 CDI dieselmotor på 170 hk / 400 Nm, og det er den motoren som de fleste velger sammen med den fenomenale 7-tinns automatkassa.

På papiret gjør den digre ekvipasjen unna 0–100 km/t på kjappe 8,6 sekunder. I virkelighetens verden kjennes det langt ifra så kjapt ut, men man føler at man til enhver man har nødvendige kraftreserver – og dette holder for de aller fleste.

Mercedes E-klasse er blitt en svært elegant bil - og dessuten både mer effektiv på forbruk og billigere å kjøpe. Resultatet er at salget har tatt seg stort opp. Daimler-konsernet går så det suser om dagen ... (Foto: Benny Christensen)

Mer sporty oppsett til tross – E-klassen oppleves først og fremst som en familiecruiser for lange og komfortable turer, mer enn en bil du spinner rundt gatehjørnene med.

Forbruket er også svært hyggelig. Bare 0,52 l/mil på blandet kjøring er det den nøyer seg med. Det er pent.

I kjent Mercedes-stil finnes også rikelig med andre motoralternativer å velge blant. Det samme gjør firehjulstrekk – da med større motorer og prislapp...

Vi kjøper drømmebiler som aldri før:

...og hva er konklusjonen?

Alt i alt må denne midt i livet-oppdateringen sies å være like vellykket som den var påkrevet. Grepene som er gjort er ikke veldig store visuelt sett, men mye av det du ikke ser har fått en skikkelig gjennomgang.

Den er mindre satt og mer dynamisk, og friskere i framtoningen nå. Samtidig som de tradisjonelle kjerneverdiene er vel ivaretatt.

Dette har i aller høyeste grad vært en vellykket oppdatering og Mercedes er der de skal være. På toppen!

Plass, komfort og status gjør den fortsatt til en drømmebil for mange andre enn drosjesjåfører.

Prisen – og da særlig på det nesten skammelig dyre ekstrautstyret man liksom må ha for å få "riktig bil" - trekker ned.

Men på den annen side – det er på sett og vis litt slik det skal være. Mercedes har aldri vært biler for den store allmuen.

CLA: Rimelig design-Mercedes utsolgt på et blunk

Pluss: Plass, komfort og status

Minus: Ikke bli overrasket når folk roper: Taxi...

Bil: Mercedes-Benz Modell: T 220 CDI Motor: 2,1-liter diesel Effekt: 170 hk / 400 Nm 0–100 km/t: 8,6 sekunder Forbruk: 0,53 l/mil ved landet kjøring Pris fra: 494.000,- (200 CDI) Pris testbil: 762.000,-

Les også: Vår test av superbilen Mercedes SLS AMG