Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Familie på fire har bruk for en ny og komfortabel SUV – som ikke er altfor stor. Brukt. Brukes aller mest på landevei men har både en litt kronglete hyttevei, og ikke minst uvanlig bratt oppkjørsel til huset vårt.

Vi har nå i årevis slitt med en udugelig fransk bil og har nå sett litt på Lexus RX400h som et alternativ. Har derfor lyst til å høre din vurdering om påstanden om at dette er «verdens beste SUV» Da vi nå faktisk har lyst på en bil som både virker og går.

Mvh. Jan Roar

Benny svarer:

Hallo!

Den påstanden er det i alle fall ikke jeg som har kommet med, men på den annen side så tror jeg ikke at det er veldig langt unna sannheten.

Og jeg skjønner tankegangen din om du har slitt med en skikkelig møkkebil i noen år.

Lexus traff markedet perfekt med en SUV som var mange hakk mer politisk korrekt enn konkurrentene. Årsaken var selvfølgelig hybridløsningen - som gjorde at både forbruk og utslipp var lavere enn på biler det var naturlig å sammenligne med.

I tillegg var ikke RX400h så stor og prangende som enkelte "verstinger" i klassen. I sum gjorde det at mange som nå hadde begynt å se på SUV som litt harry og vulgært, valgte Lexusen.

Foruten et litt sporty – og dog ikke uten grunn, litt omdiskutert - design, høy komfort og generelt veldig mye utstyr, så er det kvaliteten som liksom er det store trumfkortet til denne bilen.

Lexus-RX400h-bakfra

Der flere av konkurrentene kan bli rene pengesluk etter noen år på veien, beviser Lexusen stadig vekk i kvalitetsundersøkelser at den er så godt som feilfri.

De fleste kundene er nok også over gjennomsnittet flinke til å ta vare på bilene sine. Derfor er det sjelden noe mer enn slitedeler som må byttes på disse, i alle fall så lenge kilometerstanden er normal.

Med lengde på 4,76 meter er ikke dette den største bilen i klassen. Men kupeen er romslig, der det kan skorte litt er på bagasjeplassen. 490 liter gjør at mange av disse bilene går året rundt med skiboks på taket. Småbarnsfamilier med behov for å ha med barnevogn osv. vil nok fort finne ut at dette blir litt snaut.

Lexus-RX400h-intr.

Høy komfort er nevnt, og bak rattet i RX400h får du følelsen av å reise på første klasse. Høy materialkvalitet i interiøret og raus støydemping er med på å underbygge det. Sammenligner du med hva du kan få av ny SUV til rundt 400.000 kroner, er forskjellen påtagelig.

Finner du en pen og velholdt bil med god både eierhistorikk og fin servicehistorikk så er jeg ikke redd for å si at dette en av de aller beste SUV-ene som finnes.

Jeg vet i alle fall ikke om noen som er veldig mye bedre...

Lykke til!

Les også: Vår test av Lexus RX 450h her


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: