Volvos 2014 modeller får en helt ny motorserie under panseret. De skal være både effektive, miljøvennlige og morsomme. Bilene kommer allerede på ettersommeren.
Volvos 2014 modeller får en helt ny motorserie under panseret. De skal være både effektive, miljøvennlige og morsomme. Bilene kommer allerede på ettersommeren.

Nå blir det morsomt å kjøre Volvo

De nye motorene leverer opptil 280 hk

Volvo. En bilfabrikk med både lange og stolte tradisjoner.

Deres egne motorer er en av stolthetene. Vi snakker da om motorlegender som B18 og B20 fra Volvo Amazonens tid, vi snakker om B21 ET, turbomotoren som kom i Volvo 240 helt tilbake i 1982, vi snakker om de femsylindre maskinene – gjerne med turbo og 16-ventilstopper som kom i 850, for å nevne noen...

Men man skal som kjent ikke hvile for lenge på gamle bragder. Da blir man frakjørt – i bokstavelig forstand i bilverdenen.

Les mer om Volvo 240 Turbo her:

Helt ny motor

Derfor har nå Volvo startet produksjonen av en helt ny motorfamilie som de har stor tro på nå i disse dager.

Vi kan jo sitere Derek Crabb, sjef for drivlinjeutvikling hos Volvo:

"Detta markerar en milstolpe i Volvo PV: s historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi på två områden: körglädje och effektivitet", sier han.

Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Lages i Sverige

Selv om Volvo har blitt kinesisk – ja så produseres bilen hjerte fortsatt i Sverige, nærmere bestemt Skövde.

Volvo er Kinesisk, men bilens hjerte ¿ motoren ¿ lages fortsatt i Sverige. Produksjonen av en helt ny motorserie har allerede startet.  (Foto: Volvo)
Volvo er Kinesisk, men bilens hjerte ¿ motoren ¿ lages fortsatt i Sverige. Produksjonen av en helt ny motorserie har allerede startet. (Foto: Volvo)

Den nye motorfamilien – som innbefatter både diesel- og bensinmotorer, lyder det litt merkelige navnet VEA – (Volvo Engine Architecture). De nye motorene er utviklet av Volvo alene.

Morsomme og miljøvennlige

Samtlige motorer blir firesylindrede, men Volvo lover å by på samme kraft som en sekssylindret motor, samtidig som den skal ha lavere forbruk enn en tradisjonell firesylindret motor.

Samtidig loves det høy morofaktor på bilene som får de nye VEA-motorene under panseret.

Motorene vil selvfølgelig få forskjellige effektuttak. Motorene skal være fleksible og passe inn i de aller fleste av Volvos biler, enten du ønsker en liten og miljøvennlig V40 eller en skikkelig sprek utgave av den nye XC90.

Les vår test av Volvo V40 her:

Opp til 280 hestekrefter

Bensinmotorene vil ha effekt på mellom 140 og 280 hk, mens dieselmotorene vil få en effekt på mellom 120 og 230 hk. Noe for enhver smak her, altså...

Den nye motoren er planlagt med tanke på hybride drivlinjer også, og kan derfor lett tilpasses en kombinasjon med eklektiske motorer.

Det faktum at samlebåndene allerede ruller betyr at det ikke er lenge før de først bilene forlater fabrikken med nykommeren under panseret. Vi holder det overveiende sannsynlig at når Volvo slipper sine oppgraderte 2014 modeller på ettersommeren – ja, så er de nye motorene på plass under panseret på disse.

Les mer om Volvos nye 2014 modeller her:

Ny motorlegende?

I løpet av 2013 skal Volvo lage 20.000 nye VEA-motorer, før de skrur opp produksjonstakten til 2.000 motorer i uken etter årsskiftet.

Kanskje er det en ny motorlegende fra Volvo på gang her?

Volvo V60 Plug-in Hybrid: Nei – dette er ikke en vanlig Volvo