FIKK REGNING FOR TELETJENESTE: Sissel Blunck nekter å betale for teletjenesten hun har fått over 20 regninger for. (Foto: Privat)
FIKK REGNING FOR TELETJENESTE: Sissel Blunck nekter å betale for teletjenesten hun har fått over 20 regninger for. (Foto: Privat)

Sissel fikk over 20 inkassokrav for sex-telefoner hun ikke har tatt

Kravene haglet inn - men Sissel hadde ikke ringt sex-linjene, og i hvert fall ikke fra telefonen til en ukjent mann fra Trøndelag.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Asle Bentzen

Sissel Blunck fra Magnor i Hedmark har gått videre til politiet og Finanstilsynet med fakturaene.

De er opprinnelig fra teleselskapet NorPay, men er sendt til inkasso via selskapet Oslo Creditservice.

– Dette firmaet har sendt meg rundt 20 forskjellige fakturaer. Én dag fikk jeg åtte regninger i posten! Kravene er for telefonsamtaler til en sextelefontjeneste, sier Sissel Blunck til TV2.no.

Ikke Sissels telefonnummer

Men Sissel har ikke ringt noen sextelefon. Og nummeret hun ifølge kreditoren skulle ringe fra er ikke hennes.

– Telefonnummeret de har oppgitt at jeg skal ha ringt fra, tilhører en mann i Trøndelag som jeg aldri har hørt navnet til, sier hun.

– Jeg er helt sikker på at jeg ikke har ringt. Behovet er ikke til stede, legger hun til.

Les også: Kåre ble truet til å betale pornopenger

Sissel anmeldte saken til politiet, men fikk beskjed om at den var henlagt på grunn av manglende ressurser.

– Saken ble videresendt til Finanstilsynet. Jeg får mange henvendelser fra andre som opplever det samme. Finanstilsynet ba meg gi beskjed til folk som allerede har betalt, og de som ikke har betalt, om å politianmelde saken, sier Sissel Blunck.

Frafalt to av kravene

I alt fikk hun 24 regninger fra Oslo creditservice.

Da hun klaget på to av regningene, frafalt selskapet kravet.

– Dette var to forskjellige fakturanumre, så jeg forventet at det skulle komme 22 slike brev til. Det gjorde det ikke, sier Sissel Blunck.

– Feilregistrering

Administrerende direktør Thor-Ivar Mathisen i Oslo creditservice opplyser at oppdraget er utført for NorPay, som driver teletjenesten Hotline.

– Det viser seg at det har vært en feilregistrering på telefonnummeret som har vært benyttet ved bruk av tjenesten, slik at kravet feilaktig har blitt sendt til kvinnen dere er i kontakt med, skriver Mathisen i en e-post til TV2.no.

Han opplyser at de har trukket tilbake alle kravene og at feilen er rettet opp.

– Dette er selvfølgelig meget beklagelig, og vi har fått opplyst at kundeservice hos NorPay har tatt direkte kontakt med henne for å beklage det inntrufne. Kravene blir sendt til korrekt adressat, opplyser Mathisen.

Flere klager på inkassoselskapet

TV2.no har tidligere skrevet om Oslo creditservice, som i 2011 omsatte for ti millioner kroner. Det var dette selskapet som sendte inkassokrav til Kåre Midthus fra Etnedal. Det var også Oslo creditservice som sendte inkassokrav for ubetalte parkeringsbøter til et transportselskap i Moss.

Finanstilsynet sier til TV2.no at de kjenner til selskapet etter flere henvendelser fra folk som bestrider betalingskravene.

– Vi har fått en del henvendelser på Oslo creditservice i den senere tid. Det er de samme type tjenester som synes å være gjengangeren, sier seksjonssjef Wilhelm Mohn Grøstad i Finanstilsynet.

Grøstad påpeker at han uttaler seg generelt, og ikke om Norpay og Hotline generelt. Klagene dreier seg om innsigelser mot krav for tjenester kundene mener de ikke har kjøpt.

– Noen av klagerne hevder de aldri har kjøpt tjenesten, mens andre sier de har besøkt nettsidene til tilbyderne uten å ha intensjon om å kjøpe noe, sier han.

Felles for alle tjenestene som Finanstilsynet har fått henvendelser om, er at det er fort gjort å bruke penger uforvarende.

– Det kan virke som om opplegget på disse sidene gjør at man lett risikerer å havne i en økonomisk forpliktelse, sier han.

Les også: Fikk parkeringsbot mens bilen var i bevegelse

– Vurderer ulike tiltak

Henvendelsene dreier seg om ulike underholdningstjenester via telefon og internett, noe av dem med seksuelt innhold.

– Vil dere foreta dere noe overfor Oslo creditservice?

– Jeg vil ikke på dette tidspunktet kommentere noe nærmere om hva vi vil foreta oss. Vi vil vurdere forskjellige tiltak, sier Grøstad.

På generelt grunnlag sier han at de noen ganger bestemmer seg for å kontrollere virksomheter som de får mange klager på.

– Et inkassoselskap plikter å forsikre seg om at rutinene hos oppdragsgiverne er betryggende når det gjelder utsendelse av krav, sier han.

– Vi har hatt tilsyn på Oslo creditservice tidligere, men det var andre problemstillinger enn denne, legger han til.

Inkassoselskapet avviser kritikken

Inkassoforetak plikter å behandle innsigelser i samsvar med god inkassoskikk. Krav som skriftlig er bestridt kan ikke kreves inn uten en runde i forliksrådet. Inkassoselskapet plikter også å opplyse hvem de inndriver kravet for.

Mathisen i Oslo creditservice avviser at selskapet har opptrådt kritikkverdig.

– Vi kjenner ikke NorPay AS sine rutiner for å kvalitetsikre at slike feil ikke oppstår, og vi har heller ingen mulighet til å gjøre dette før krav sendes ut. Slike feil behandler vi på ordinær måte gjennom innsigelser, og vi kan ikke se at det er grunnlag for kritikk av vår behandling i denne saken. Vi har registrert at media uriktig forsøker å vinkle dette på en måte for å sette vår virksomhet i et dårlig lys. Vi har gjentatte ganger tilbakevist dette, og vi er ikke kjent med at Finanstilsynet har funnet grunn til å fremme kritikk eller har påpekt feil i forhold til vår inkassovirksomhet, skriver Thor-Ivar Mathisen.

TV2.no har etter gjentatte forsøk ikke lyktes med å komme i kontakt med Norpay og Hotline.