Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes E-klasse. Den er et bilikon fordi det for veldig mange mennesker er nettopp denne modellen som liksom er Mercedes.

Den viderefører gamle og stolte tradisjoner fra den første av de tyske premiummerkene: God plass, elegant utseende, høy komfort og ikke minst mye tilgjengelig utstyr.

Den har nettopp nå kommet i en oppgradert utgave – altså ingen helt ny bil, men en videreforedling av den modellen som kom i 2009. Og Mercedes har virkelig gjort jobben skikkelig denne gangen – med historiens dyreste facelift. Nå er vi spent på å finne ut om innsatsen var verdt det.

Derfor har vi sendt ut Brooms egen bilekspert, Benny, ut på norske landeveier med et eksemplar av arten.

Mercedes 190 E: Mercedesen mange flere fikk råd til

– Utrolig mye tøffere

Vi ringer for å høre hva som er nytt under solen:

Ring – ring ...

– Hallo!

– Hei du – hvordan går det med gutten i Merca?

– Jo, akkurat nå har jeg satt meg i bilen igjen. Var ute og tenkte å få tatt noen bilder av den, men så begynte det å pissregne. Det ble bare vått, tåkete, kaldt og ekkelt og ikke noe greie på det ...

– Så da var det helt greit å komme inn igjen å få varmet seg litt.

– Bilen du kjører da – hva er det?

– En E220 CDI stasjonsvogn med 170 hks dieselmotor. En sølvgrå, lekker sak med full AMG-pakke. Alle snakker om den litt rare linjen som svingte ned på bakdørene som nå er blitt borte. Og bra er det – for pen var den ikke. Langt stiligere og mer elegant nå.

– Men jeg må nå allikevel få fremheve fronten. Jeg synes den har blitt utrolig mye tøffere! Den løfter bilen atskillige hakk. Hele doningen får et litt mindre satt og mer ungdommelig og sprekere preg.

Mercedes E-klasse modellen som for mange liksom er Mercedes på ordentlig. (Foto: Broom.no)

Lekre Mercedes CLA – utsolgt på et blunk:

Pris

– Hva snakker vi om i pris her da?

– Fra 529.000 kroner, men den jeg kjører koster 762.000 kroner.

– Såpass ja! Godt utstyrt da skjønner jeg?

– Jepp – det kan man trygt si! Jeg har det meste om bord her. AMG Sportspakke, Avantgarde line, Lane Tracking Package, Panoramatak i glass, Harman Kardon-stereo, LED Intelligent Light System, Adaptive Highbeam Assist, COMMAND navigasjon og Media Interface for å nevne noe.

– He, he ... Ja, da er det ikke vanskelig å skjønne at du koser deg og er fornøyd.

– Men jeg er ikke det skjønner du ...

– Hæ?!?

– Helt fornøyd altså. Det er nemlig en ting som irriterer meg her ...

– Hva da?

– Hjulstøy. Det rumler for mye. Jeg mener at en bil – særlig en Mercedes til over 750.000 kroner – skal gå stille. Det pleier de jo definitivt å gjøre, men det gjør ikke denne.

Det er særlig på tørr og litt grov asfalt man hører det godt. Litt for godt.

Mercedes-E-klasse-forfra

Fant Mercedes til 70 millioner hos høgger'n:

Store hjul

– Sier du det. Har du noen forklaring?

– Dette skyldes nok flere ting. Som nevnt har bilen AMG-pakke. Det inkluderer store og feite hjul, et annet betydelig moment er naturligvis at norsk asfalt ofte ganske dårlig og grov. Disse to tingene er sammen en dårlig kombinasjon og gir dessverre en del støy.

– Det er mulig at man får bort mye ved å velge andre dekk, men det er liksom ikke det første man tenker på når man kjøpe splitter ny bil. Litt synd at det er slik, for visuelt sett er denne pakken skikkelig fin. Så den en gamle floskelen om at man må lide litt for skjønnheten lever nok fortsatt.

– Men bortsett ifra det så er du fornøyd, eller?

– Jepp – veldig! Koser meg jeg altså. Bare det kunne slutte å regne nå så jeg fikk tatt noen bilder, avslutter Benny før han må kjøre videre.

Hele testen av nye Mercedes E-klasse kan lese du her på Broom når Benny får kjørt litt mer og forhåpentlig får tatt biler av bilen uten at det regner.


Les også: Vår test av Mercedes GL her