Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det å gire en bil er ikke lengre hva det var. Automatgirene blir stadig mer populære – i alle fall om vi også putter de etter hvert så vanlige CVT-kassene og dobbelt-clutch kassene inn i den samme båsen.

Man flytter girspaken i "D" – resten ordener seg selv. Enkelt, ukomplisert og greit.

Giring – en kunst

Men om man skrur klokken noen tiår tilbake så var giring en sann kunst.

Vi snakker da om å dobbeltclutche, mellomgasse og å ha den rette følelsen for når usynkroniserte girdrev roterte i en slik hastighet at det var mulig å skifte gir uten å tape verken for mye fart eller dreiemoment eller lage flaue skrapelyder for den saks skyld. Redskapet var en lang og ikke altfor presis girstang – i ordets rette forstand.

Langt ifra alle behersket denne kunsten.

Det var den gang ordet "sjåfør" var en hedersbetegnelse.

Seks av ti aner ikke hvordan de skal bruke dette:

Nå kan man bare vri på en bryter for så å lag elektronikk og hyfraulikk gjøre jobben, mens før var det ofte en lang og kronglete spak som skulle flytte girdrev. En ting er sikkert: Å gire er ikke lenger hva det engang var. På godt og vondt.

Men verden går framover. Eller gjør den egentlig det?

Forrige uke publiserte vi en artikkel om helt nye Porsche 911 Turbo som ikke lenger leveres med manuell gir, og flere henger seg nok på den trenden.

Les den saken her:

Reaksjonene i kommentarfeltet uteble ikke – for å si det pent.

Her er noen av kommentarene fra vår engasjerte lesere:

Sjarmen blir borte ...

Fattiglusa: Sjarmen med superbilene er borte når det ikke lenger krever litt ferdigheter av sjåføren

Brede: Folk har nok stemt med lommeboka og når det bare selges biler med dobbelclutch-kasser så er det jo ikke noe poeng i å fortsette å tilby manuell. Syns allikevel det er litt vemodig.

Automat er framtiden ...

Dravgis: Automat er for øvrig fremtiden. Lik det eller ikke. Det er ikke clutchpedal i Formel-1 biler heller

Andershoi: Du kan si hva du vil, men når 80 % av 911 991 selges med PDK så er det vel ikke så rart. Turboen er også Porsches stolthet, og de vil nok ikke ha en manuell girkasse som trekker ned prestandaene så mye som de gjør.

123sub: Flesteparten ønsker automat, ikke alle. Jo mer sportslig en bil er, jo flere er det gjerne som ønsker tre pedaler.

Brede: Nesten alle ønsker automat; i hvert fall hos Ferrari. På Ferrari California, den siste Ferrari med manuelt gir så ble det ikke produsert mange med manuelt gir. I løpet av ~5 år og mange tusen produserte biler så mener jeg antallet som ble levert med manuelt gir kunne telles på en hånd.

Automatgir: Hvor dyrt kan det egentlig bli?

Hva hadde du valgt:

(legg inn poll for avstemning)

Har du også en mening om dette – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Disse bilene stopper minst