Noe av det aller viktigste du kan gjøre når du skal kjøpe en gammel, kostbar klassiker er å lese deg skikkelig godt opp på modellen, sire Broom Benny. Hvis ikke kan du bli lurt trill rundt.
Noe av det aller viktigste du kan gjøre når du skal kjøpe en gammel, kostbar klassiker er å lese deg skikkelig godt opp på modellen, sire Broom Benny. Hvis ikke kan du bli lurt trill rundt.

Pontiac GTO: Dette er bilkjøp for viderekomne

Klassiker-kjøpet kan ha mange skumle feller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vurderer å kjøpe en Pontiac GTO 1965-modell. Hva er det jeg skal sjekke når jeg skal se på bilen? Hadde vært kjekt med noen tips :-)

Mvh. Martin

Benny svarer:

Hei Martin.

Dette er utrolig flotte biler! Det er også en av de aller første muskelbilene. Selv har jeg enda litt mer sansen for den som kom året etter altså i 1966, med tydeligere "nese" i fronten og enda mer utpreget hoftesving og uten den markerte kanten nederst på karosseriet.

Men det er definitivt en klassiker uansett hvilken du velger.

Dette er ikke en bil man kjøper på impuls, så jeg regner med at ditt valg er veloverveid. Det finnes også side opp og side ned på internett om disse bilene og ikke minst tykke bøker om du foretrekker papirutgaven.

Uansett mitt råd er å lese seg grundig opp i forkant og å snakke med noen som har slike biler. Spør og grav! Jo mer du vet og kan – jo bedre ...

Både på hva som skiller de forskjellige årsmodellene fra hverandre, men også på motorer og utstyrsvarianter. Prisene kan variere ganske mye på tilsynelatende like biler her.

Pontiac skapte her en muskelbil med potent hi-performance V8 i et forholdsvis kompakt (etter amerikansk målestokk ...) Tempest karosseri.

GTO ble både en suksess og en legende og prisene stiger. Mye. Prisene i USA er tidvis så høye at import ofte ikke lønner seg. Dette har småkjeltringer selvfølgelig fått med seg og noen biler er dessverre fuskrestaurerte og slett ikke gode kjøp, selv om se ser pene ut på bilder og prisen kanskje virker hyggelig – i utgangspunktet. Målet er selvfølgelig letttjente penger fra godtroende kjøpere.

Jeg har selv sett biler som har kommet til Norge. Kjøpt usett – og som ikke engang var mulig å starte. Det manglet ikke bare bensin, for å si det slik ...


Slik ser 1966 modellen av Pontiac GTO ut. En skikkelig flott klassiker!
Slik ser 1966 modellen av Pontiac GTO ut. En skikkelig flott klassiker!

Chevrolet Camaro /Pontiac Firebird: Nå er de veteraner:

Enten må man dra til Statene og lete opp en fin bil selv, ellers så finnes det gode eksemplarer både i Norge og Sverige. Det gjør det litt enklere i alle fall.

Dokumentasjon er alfa og omega – sammen med det å vite MYE om bilen. Alt fra bakakselutveksling til hva slags forgassere den skal ha – om det er originalbil man er ute etter, da.

Veldig mange av bilene har fått en make over eller flere i l livsløpet. En nøye sjekk av jobben(e) som er gjort er helt klart på sin plass. Dette er det viktigste når du skal sjekke en slik bil.

Matching numbers er viktig for mange. Kort fortalt at bilen har den opprinnelige motoren, girkassa og bakakselen. Enkelte går enda mer ned på detaljnivå.

Men for all del, man kan ha mye moro om bilen har fått ny motor og annen girkasse også, men det skal speiles i prisen. Det er derfor kunnskapen er så veldig viktig.

Man kan nesten si at dette er bilkjøp for viderekomne. Driter man seg ut, kan fallhøyden være stor ...

Rust er vanligst rundt ruterammer, rundt hjulhus bak, nedkant av dørene og nedkant av forskjermene så her bør du sjekke ekstra nøye. På biler med vinyltak kan det være rust under vinylen også.

Det mekaniske er rimelig greit. Det meste av deler kan skaffes enkelt og til hyggelige priser. Det samme gjelder listverk, emblemer og interiør og for så vidt det meste av karosserideler også.

Tidlige GTO baseres i stor grad på Chevrolet Chevelle, men har lavere fjærer og lavere tyngdepunkt, mens den store og tunge motoren gjør bilen framtung.

Bilen er proppfull av sjel og karisma og er en av mine personlige USA-favoritter, så finner du et skikkelig helt, pent og godt eksemplar se er jeg ikke redd for å anbefale kjøp!

Ønsker deg lykke til!

Pontiac Trans Am: Kjøpte nybil – og parkerte den i ti år

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: