Northug2
Northug2

Glohett sponsormarked i langrenn: – Har aldri vært med på lignende

Ski-manager skjønner at sponsorene kaster penger etter Petter Northug jr.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Petter Northug jr. er en svært ettertraktet mann. Sponsortrøkket rundt skikongen har for alvor vist seg etter ønsket hans om å være herre over sin egen hverdag i OL-sesongen 2013/14.

Team Xtra Personells Nils Marius Otterstad mener det er bonanza-tilstander i norsk skisport. Sponsorer kaster penger rundt seg for å bli assosiert med våre største vintersportstjerner.

– Jeg har aldri vært med på lignende. Det er en helt unik situasjon, sier Otterstad til tv2.no.

Northug håper forandring skal bære frukter, og har derfor sagt at han ønsker å stå alene i oppkjøringen til Sotsji. Landslagstrener Trond Nystad og landslagsledelsen er skeptiske til Northugs opplegg.

– Det finnes ikke noe opplegg som er bedre enn det norske landslagsopplegget. Skal man bli god, må man jobbe med andre likesinnede, sier Nystad til TV 2.

Les: Petter Northug vil ut av landslaget
Les også: Landslagstreneren advarer Northug

Northugs ønske om å tre ut av landslaget er alt annet enn godt nytt for skiforbundets sponsorer. Northug er gullkalven alle danser rundt. Sammen med Aksel Lund Svindal og Magnus Carlsen er Northug blant Norges heteste sponsorobjekter.

TV 2 Play: Dette er spillet rundt Northug

Trekkes i tre retninger
Bikkjeslagsmålet om å sponse Northug gir uansett utfall klingende mynt i kassen for Mosvik-ekspressen. Sponsorselskapet Nye Høyder i Trondheim, der blant andre tidligere landslagstrener Svein Tore Samdal - og pappa John Northug er med, har jobbet frem et opplegg for Northug frem til sesongstart.

Les: Northug går glipp av sesongoppkjøringen: – Han er fortsatt litt småhalt
Les også: Se Northugs vannscooterduell med Marcus Hellner

Selskapet har forhandlet om en sponsoravtale med handelsgiganten COOP. Etter det TV 2 erfarer skal de være villige til å betale et tosifret millionbeløp for en avtale med Northug. En sentral kilde sier til TV2 Sporten at lønnen er «på høyde med en godt betalt fotballproff».

Samtidig har Northugs manager Lars Gilleberg gitt Northug et økonomisk tilbud som kan "matche" Nye Høyders opplegg med COOP. Det er eksisterende sponsorer til langrenn som står bak Gillebergs sponsorpakke. Store aktører som Bama, NorgesGruppen, Asko, og United Bakeries har sagt seg villige til å bla opp pengene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Lars-Gilleberg

Northugs tredje alternativ er å satse videre på landslaget.

– Spesielt med Petter
Otterstad har ikke bare positive erfaringer med skiforbundet. Han har tidligere prøvd å åpne døren for et samarbeid med Norges Skiforbund, men har opplevd å «prate for døve ører».

(artikkelen fortsetter under bildet)

Otterstad

Otterstad mener det er viktigere enn noen gang for skiforbundet at kommunikasjonen med Northug er bra.

– Når det gjelder privatlag versus landslag så mener vi at de beste må gå på landslag. Det er utgangspunktet og viktig for oss å presisere. Men jeg tror ikke det er noe problem for folkene rundt Petter Northug å lage et privatteam med gode, kommersielle partnere. Nøkkelen er å ha en god kommunikasjon med skiforbundet, sier Otterstad.

I løpet av et år må Northug titt og ofte på sponsoroppdrag for skiforbundet. Det er dette Northug håper å ta styringen over ved å bryte ut av landslaget. Otterstad skjønner at Northug vil bruke mer krefter på andre ting enn å stille opp for sponsorer.

– Det kan bli for mye med tanke på trykket fra landslagskolleger, sponsorer og media. De skal ha sitt. Derfor er det viktig å ha gode løsninger og en god dialog med dem du svarer til, sier Otterstad.

– Føler du skiforbundet er flinke med denne dialogen?

– Hehe. Det er litt spesielt med Petter Northug, men med jentene ser det ut til å fungere veldig bra. Skiforbundet har gode resultater fra VM og OL, sier Otterstad politisk korrekt.

Les: Landslagslegen fraråder Northug å sove i luksusbussen
Les også: Northug trosser landslagsledelsen og tar med egen naprapat til VM

– Trodde at det ikke var noe mas rundt
I den TV 2-sendte dokumentaren «Sirkus Northug» sendt i vinter, la ikke hovedpersonen selv skjul på at han vet at han er attraktiv.

– Da jeg drømte om å bli skiskytter som liten, var jeg ikke klar over at det fantes et sirkus ved siden av. Jeg drømte bare om å vinne, jeg, å bli god innenfor langrenn. Jeg trodde at hvis du gikk fort på ski, var det ikke noe mas rundt.

I dokumentaren var han også åpen på at de mange sponsorhattene tidvis suger ham for krefter.

– Ja, det tror jeg er riktig. At det er farlig å drive med for mye markedsmessig når du er aktiv. Det kan bli støy rundt det. Da er det viktig at du har folk rundt deg som jobber med det, sa Northug.

Gilleberg versus Northug
Da Petter Northug slo igjennom som skiløper, var det pappa John som sto bak. Faren var manager og fus-i-alt da sønnen virkelig skapte overskrifter etter NM-seieren i 2006.

– Han fikk ansvaret for det som skjedde rundt. Sponsorer, kontakt inn mot meg gikk via ham, sier Northug.

Men å kombinere managerrollen med å være far, var ikke uproblematisk.

– Det kom så over natten. Det bare ramlet inn telefoner. Hele den nasjonale pressen var på døren. Det var ikke lett, sier John Northug.

I serien innrømmet også John Northug at han var lettet da ansvaret ble lagt over på Lars Gilleberg.

Derfor er det spesielt at Gilleberg og John Northug nå er involvert i to forskjellige sponsorpakker som nå tilbys Northug.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Northug4

Bonanza
Skiforbundet signerte nylig en sponsoravtale med selskapet Active Brands, som eier klesmerket Dæhlie. Avtalen har en varighet på fire år med en opsjon på forlengelse og er verdt i overkant av 15 millioner kroner i året.

Det er ikke tvil om at Bjørgen, Johaug og Northug selger i sponsormarkedet. Otterstad er ikke overrasket over at langrennssporten nå befinner seg i en økonomisk gullalder.

– Jeg tror absolutt det å assosiere seg med vinnere, og spesielt vinnere som vinner på en unik måte som Northug, er verdifullt. Det gjelder også utøvere som har vært gjennom en endringsfase, som Marit Bjørgen og Aukland-brødrene. Det er en viktig verdi å være assosiert med, og det er noe vi erfarer. I tillegg er langrenn en sport vi nordmenn har kjær, sier Otterstad.

Han mener det fortsatt er mulig for skiforbundet å løse Northug-floken.

– Mitt råd er at de setter seg ned med den utøveren det gjelder og spør hva han vil, sier Otterstad.

Landslagstreneren advarer Northug: